WWWędrowczniczo

Archiwum / Marta Szewczuk / 13.02.2011

Teraz, kiedy spora część naszego życia przenosi się do świata wirtualnego, również nasze drużyny powinny swoją działalność prowadzić częściowo w sieci. Strona internetowa drużyny to dobra wizytówka. Ale co właściwie na niej umieścić?

Yyy… Od czego by tu zacząć…

Nie myślcie o szacie graficznej ani o super bajerach. Usiądźcie z kartką i długopisem, ewentualnie otwórzcie notatnik na komputerze. Pierwsze najważniejsze pytanie, na jakie musicie sobie odpowiedzieć, brzmi: dla kogo robimy stronę? Czyli kto tę stronę będzie odwiedzał, kto będzie chciał się z niej czegoś dowiedzieć. Od tego trzeba uzależnić treść witryny i rodzaj materiałów na nią wrzucanych. Strona drużyny może być kierowana do następujących grup:

a) Wasi harcerze

b) potencjalni członkowie, czyli ludzie kompletnie obcy, którzy być może przypadkowo trafili na stronę, ale też być może „coś z tego będzie”

c) rodzice harcerzy

d) inni – w najmniejszym stopniu; do tej grupy można zaliczyć ludzi z innych drużyn, władze hufca/chorągwi, „cywilnych” odbiorców Waszych działań

Najprawdopodobniej chcecie, aby Wasza strona była uniwersalna i zawierała informacje satysfakcjonujące wszystkich. To bardzo dobrze. Tylko trzeba to przemyśleć.

„O drużynie”

Niech ludzie czytający o Was pomyślą: „Łał, chcę to robić!”

To bardzo ważna podstrona – wbrew pozorom nie tylko dla ludzi „z zewnątrz”. Za pomocą tej części możecie odpowiedzieć odwiedzającym na pytanie: „Kim oni są?”. Pamiętajcie, że Waszą stronę mogą odwiedzać również ludzie, którzy nie mają pojęcia czym jest harcerstwo. Zatem nie używajcie tylko sformułowań typu: „nasza drużyna… działamy w hufcu… jeździmy na rajdy… zbiórki mamy…” – rajdy mogą się kojarzyć z zabłoconymi quadami, a zbiórki ze wspomaganiem niedożywionych dzieci. Opiszcie krótko Wasza historię, czym się zajmujecie na co dzień, w jakie projekty się angażujecie. Niech ludzie czytający o Was pomyślą: „Łał, chcę to robić!” – choć oczywiście nie znaczy to, że macie pisać o swoim corocznym obozie stałym na szczycie Mount Everest…

Drugą ważną częścią tej podstrony jest przedstawienie poszczególnych członków drużyny. W przypadku wędrowników nie jest to specjalnie skomplikowane – Wasza drużyna na pewno nie liczy 50 członków. Każdy może napisać coś o sobie lub wypełnić mini-kwestionariusz przygotowany przez Was. Dodajcie swoje zdjęcia. Po co to wszystko? Ktoś, kto chciałby wstąpić do Waszej drużyny, a zupełnie Was nie zna, oczywiście się boi. Dajcie się poznać! Drużyna wędrownicza zazwyczaj ma charakter grupy przyjaciół – nie zachęcajcie więc do noszenia mundurów, tylko do robienia fajnych rzeczy z fajnymi ludźmi. Drugą zaletą opisywania każdego harcerza z osobna jest to, że wszyscy czują się ważni i wiedzą, że mają swoje miejsce w drużynie.

Galeria

Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie galerii „publicznej” i „prywatnej”

To druga z najważniejszych podstron. Właśnie tutaj będą zaglądać ludzie, którzy chcą zobaczyć, jak NAPRAWDĘ działacie. Czyli jeśli już napisaliście o tych obozach na Mount Everest, to koniecznie wstawcie zdjęcia. Pamiętajcie o braniu aparatu na każde spotkanie, każdą zbiórkę, każdy wyjazd. Nigdy nie wiadomo, co się wydarzy, co warto będzie uwiecznić. Ważny jest jednak odpowiedni „odsiew” zdjęć i prezentacja tylko tych wybranych. Nie zapominajcie o tym, kto może trafić na Wasza stronę. Rodzice raczej nie chcieliby oglądać swoich dzieci (nawet jeśli są dorosłe) robiących to, co zapewne robicie w rzeczywistości… Rozwiązaniem jest stworzenie galerii „publicznej” i „prywatnej” (to umożliwia np. Picasa) – pierwsza będzie funkcjonowała jako wizytówka drużyny, druga będzie przeznaczona wyłącznie dla członków i spełniała funkcje kronikarsko-pamiątkowe. Aha, pamiętajcie o podpisach pod zdjęciami dodawanymi od razu! To mozolna robota, ale za kilka lat pozwoli Wam to poukładać sobie wszystko w pamięci i przypomnieć sobie nazwiska Waszych dawnych członków.

Kronika

To tekstowe rozwinięcie galerii. Jeśli macie w drużynie funkcję „kronikarz”, to świetnie. Jeśli nie – na pewno warto ją stworzyć, może nawet cały zespół kronikarski. Bo oprócz prowadzenia pięknie oprawionej księgi wspominkowej (takiej ze zdjęciami i powklejanymi liśćmi z obozów), ważne jest utrwalanie wszystkiego na komputerze. To nie tylko poinformuje odwiedzających stronę o tym, co robiliście, ale też będzie skarbem dla byłych, obecnych i przyszłych członków drużyny. Taka kronika Wam się nie zniszczy i służyć będzie bardzo długo. Pamiętajcie, aby wyznaczyć odpowiedzialną za to osobę – bo jeśli pisać mają wszyscy to nikt nie będzie pisał.

Konstytucja

Umieszczając swoją konstytucję drużyny na stronie, po pierwsze pozwalacie potencjalnym zainteresowanym drużyną sprawdzić, na co się zgodzą, jeśli się zgodzą. To po prostu jasne przedstawienie zasad, jakie u Was obowiązują. Ponadto do konstytucji w każdej chwili może zajrzeć każdy członek Waszej drużyny, być może nie raz rozwieje to jego wątpliwości i zarówno on, jak i kadra, może odwołać się do poszczególnych jej punktów. Upublicznienie konstytucji pokaże ludziom, że swoje działania traktujecie poważnie.

Rozkazy

Być może charakter Waszego działania nie zawsze pozwala na odczytaniu każdego rozkazu w obecności całej drużyny. Strona internetowa to świetne miejsce, gdzie te rozkazy można zamieszczać. Członkowie będą mieli wgląd w bieżące ustalenia. Ponadto zawsze to miło przeczytać o sobie, że udało się zamknąć próbę z wynikiem pozytywnym i mieć świadomość, ze inni również to przeczytają.

Forum

To dla tych z Was, którzy nie używają innych form komunikacji zbiorowej (np. aplikacji Google’a, o których pisze WNT w osobnym artykule). Forum jest bardziej publiczne niż wymiana maili między członkami drużyny, co umożliwia włączenie się do dyskusji również ludziom „z zewnątrz”. Może to być dla Was inspirujące – spojrzenie osoby „spoza”, czyli spojrzenie z boku, bardziej obiektywne, może pomóc poprawić kilka rzeczy.

Kalendarz

W kalendarzu możecie umieszczać nie tylko wyadzrenia czekające Wasza drużynę (zbiórki, wyjazdy, akcje zarobkowe), ale też wszelkie inne wydarzenia, w których udział mogliby chcieć wziąć poszczególni harcerze, nie koniecznie z ramienia drużyny (rajdy przygodowe, koncerty, konkursy). Kalendarz drużyny to również dobre miejsce do zaznaczania wszelkich terminów typu „deadline”, czyli do kiedy trzeba coś tam zrobić/oddać/wysłać/przygotować. Zaznaczcie też w kalendarzu terminy służb (w hufcu, w szkole – jeśli macie takowe), a także daty urodzin wszystkich członków drużyny, wszelkie święta harcerskie, dni hufca, urodziny drużyny i wiele, wiele innych…

Materiały do ściągnięcia

Tu możliwości jest naprawdę wiele. Możecie zamieścić na swojej stronie mnóstwo plików do ściągnięcia, mniej lub bardziej związanych z Waszą codzienną działalnością. Co konkretnie? Na pewno wszelkie wymagania na próby i na sprawności, których drużynowy zawsze zapomina przynieść. Śpiewnik – jeśli macie swój śpiewnik drużyny i chcecie się nim dzielić z innymi – to się dzielcie. Jeśli nie macie, to warto przepisać chociaż kilka najczęściej śpiewanych piosenek i wraz z chwytami wrzucić na stronkę. Ponadto przydatne mogą się okazać wszelkie materiały dotyczące ogólnej działalności harcerskiej, jak i konkretnie Waszej działalności, czyli „co każdy harcerz wiedzieć powinien” – wszelkie regulaminy, materiały poradnikowe, kodeks wędrowniczy i dewiza, treść Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego. Tutaj w formie plików do ściągnięcia możecie również zamieścić swoją konstytucję albo dłuższą historię drużyny – do ściągnięcia dla ciekawych. Dobrym pomysłem jest również spisywanie swoich doświadczeń, czyli tak zwane „how to do” – wnioski z organizacji różnych przedsięwzięć. Dodatkowo możecie w tym dziale zamieścić wszelkie inne ciekawe treści, które zwyczajnie mogą zainteresować odwiedzających stronę. Pamiętajcie, aby wszystkie materiały podzielić na podkategorie!

Kontakt

To oczywisty dział, ale nie znaczy to, że nie trzeba przemyśleć jego zawartości. Jeśli macie w drużynie wyraźny podział zadań, to może warto podać kontakt do kilku osób i dopisać, czym one się zajmują. Jeśli macie speca od galerii, to niech ludzie, którzy byli z Wami na tym samym wyjeździe, wysyłają zdjęcia właśnie do niego. Dobrze jest też podać kontakt do osoby, która zajmuje się stroną – może ktoś będzie miał jakieś sugestie? Tutaj możecie tez zamieścić informację o tym, gdzie i kiedy się spotykacie (jeśli macie regularne spotkania). Ale UWAGA! Jeśli macie w drużynie młodszych członków, to ostrożnie. Informacja o tym, że w piątek o 19:00 trzynastoletnie dziewczynki będą wracać same do domu z takiej i takiej szkoły, może trafić do niepożądanych osób.

Inne…

W zależności od charakteru działalności Waszej drużyny, macie pewnie jeszcze inne pomysły na podstrony. Mogą być to informacje o Waszej działalności na zewnątrz (np. oferta zorganizowania jakiejś imprezy), informacja o możliwości przekazania 1% (polecam!), możecie tworzyć też podstrony czasowe, np. na temat zbliżającego się obozu. Najważniejsze, żebyście zamieszczając każdą informację pamiętali o tym, kto może ją przeczytać!

A na koniec…

…news. Strona internetowa, tak jak witryna danej firmy, może być jej wizytówką. Nieaktualna strona, to zła strona. Wyznaczcie webmastera lub cały zespół odpowiedzialny za uaktualnianie strony. Niech ludzie ją odwiedzający (także członkowie drużyny) wiedzą, że coś się dzieje. Oczywiście nie namawiam do „pójścia w ilość”, ale niech informacje bieżące będą bieżące!

Natomiast strona techniczna całego przedsięwzięcia to druga strona medalu… ale to podobno proste!