Jaki kodeks?
Prezentujemy najnowszy projekt Kodeksu Instruktorskiego, nad którym w pocie czoła pracuje Rada Naczelna ZHP. Jesteś instruktorem? Zastanów się, czy ten Kodeks może być Twój. Nie masz jeszcze podkładki pod Krzyżem? Czy mając ją czułbyś w tym Kodeksie wsparcie? Ta sprawa dotyczy wszystkich – nie bądź bierny, wyraź swój pogląd!
Rok temu Nadzwyczajny Zjazd ZHP, zwany programowym, zlecił Radzie Naczelnej ZHP stworzenie dwóch nowych dokumentów: kodeksu instruktorskiego oraz komentarza do Prawa Harcerskiego. Trwają prace nad oboma dokumentami, o szczegółach można przeczytać na stronach www.komentarz.zhp.pl, www.kodeks.zhp.pl Wciąż jeszcze można przesyłać swoje propozycje komentarza do Prawa Harcerskiego, pomysły na jego treść, formę, a także gotowe komentarze. Natomiast poniżej przedstawiamy do konsultacji pierwszą propozycję kodeksu instruktorskiego (tekst jest autorstwa hm. Grzegorza Całka).
Zapewne będzie jeszcze kilka propozycji, ale już dziś zachęcamy do dzielenia się z nami refleksją na jego temat. Na wszelkie uwagi, wątpliwości, pomysły, reakcje czekamy na forum.zhp.pl w wątku dotyczącym kodeksu i komentarza, a także pod adresem [email protected] i [email protected]
Katarzyna Krawczyk
Projekt.13.05.2008
|
Misją Związku Harcerstwa Polskiego jest wychowywanie młodych ludzi. Misja ta może być właściwie realizowana jedynie przez instruktorów dobrze przygotowanych do pracy wychowawczej, rozumiejących spoczywającą na nich odpowiedzialność wynikającą z idei i blisko 100-letniego dorobku Ruchu Harcerskiego, a także świadomych odpowiedzialności za powierzone ich opiece dzieci i młodzież. Dlatego instruktor Związku Harcerstwa Polskiego musi spełniać wysokie wymagania. |
-
Rozumie misję ZHP, ma świadomość swojej roli wychowawcy, potwierdza to swoją postawą i działaniem.
-
Jest świadomy znaczenia przykładu osobistego instruktora. Kieruje się w swoim życiu wartościami określonymi w Prawie Harcerskim, swoją postawą pokazuje młodszym instruktorom oraz wychowankom, czym jest harcerski styl życia.
-
W pracy z wychowankami jest odpowiedzialny, cierpliwy i sprawiedliwy. W rozwiązywaniu ich problemów jest dyskretny, uczciwy i wrażliwy, zawsze dba, aby nie naruszyć godności dziecka.
-
Dzieli się swoimi doświadczeniami, umiejętnościami i wiedzą z młodszymi instruktorami, jest dla nich wzorem harcerskiego wychowawcy. Darzy szacunkiem i chętnie wspiera tych, którzy dopiero poszukują swojej instruktorskiej drogi. Wychowuje swoich następców.
-
Stale doskonali swoje umiejętności wychowawcy. Potrafi szukać inspiracji do działania w organizacji i poza nią.
-
Samodzielnie poszukuje miejsca swojej autentycznej służby instruktorskiej, potrafi podjąć wyzwania, które stawia mu organizacja. Odpowiedzialnie przyjmuje nowe zadania i funkcje.
-
Pracuje nad sobą, ma określone swoje cele życiowe, które konsekwentnie realizuje.
-
Umie godzić różne role społeczne. Dba o życie rodzinne. Jest aktywny w życiu społecznym. Doskonali się zawodowo, osiąga sukcesy poza harcerstwem.
-
Jest twórczy, ma odwagę dokonywania zmian w organizacji.
-
Aktywnie buduje wspólnotę instruktorów ZHP. Podejmuje działania, aby wszyscy instruktorzy mogli w pełni utożsamiać się ze swoją organizacją.
-
Zna przepisy obowiązujące w ZHP. W swojej pracy instruktorskiej postępuje w zgodzie z nimi. Przestrzega przepisów prawa.
-
Jest lojalny wobec organizacji. Nie pozostaje bierny wobec działań instruktorów, które naruszają zasady ideowe i organizacyjne ZHP.
-
Swoją postawą, wiedzą i umiejętnościami buduje prestiż ZHP na zewnątrz organizacji – wśród naszych przyjaciół i sojuszników, szczególnie wśród rodziców, innych organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych.
