10 pierwszych kroków

Archiwum / 08.01.2008

Sposobów organizacji obozu wędrownego, przebiegu przygotowań i podziału pracy jest wiele. Właściwie każde środowisko wypracowuje sobie z czasem własny styl. Zobacz, jak to zrobić by najlepiej, bezboleśnie i solidnie zorganizować zadania przedobozowe.

{multithumb thumb_width=460}

1. POMYSŁ
Od tego się zaczyna. Gdy już się pojawi, rusza cała przedobozowa machina. Pamiętaj, że to wędrownicy podejmują taką decyzję, zatwierdza ją przez Rada Drużyny, Wędrowniczy Krąg Rady, bądź inną jednostka decydująca.

2. MIEJSCE, TERMIN
Wybór regionu, do którego pojedziemy (np. ze względu na preferencje uczestników, na zbieżność z obrzędowością drużyny, na możliwość realizacji wybranego pola służby w danym regionie, na walory krajoznawcze itd.). Opracowanie wstępnego przebiegu trasy, czyli zebranie preferencji – jak dużo chodzimy, co zwiedzamy, gdzie docieramy itd. Wiedząc, ile chcemy zwiedzić i na jak długo wyjechać, określamy termin obozu.

3. KADRA
Wyłonienie kadry obozu: komendant z odpowiednimi uprawnieniami, ewentualnie zastępca, oboźny lub oboźni, kwatermistrz. Nie twórzmy funkcji dla funkcji, ilość kadry jest zależna od ilości uczestników. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stworzenie opisu funkcji i podpisanie ich przez kadrę. Wtedy wszystko jest jasne, wiadomo kto za co odpowiada, nie ma potem niespodzianek, że ktoś o czymś zapomniał.
Są środowiska, w których komendant obozu sam koordynuje całą pracę, przydzielając poszczególne zadania uczestnikom, a potem kontroluje ich wykonanie. Wszystko zależy od ilości uczestników, kompetencji i możliwości czasowych kadry.

4. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Określamy szczegółowe cele obozu, zastanawiamy się nad możliwościami realizacji systemu metodycznego (co możemy zdobyć: sprawności, odznaki, znaki służb itd.) oraz zajęciami pod kątem realizacji prób przez harcerzy. Postanawiamy, jakie kierunki programowe podjąć na wyjeździe, czego potrzeba naszym harcerzom, co możemy osiągnąć poprzez poszczególne zajęcia.
Dobrze jest, żeby uczestnicy podzielili się na tyle grup, ile będzie bloków zajęciowych i każda z grup przygotowała jedne zajęcia zgodnie z kierunkami programowymi wyznaczonymi przez drużynę. Dzięki temu wszyscy czynnie budują program obozu.

5. PODZIAŁ ZADAŃ
Wypisujemy wszystko, co jest do zrobienia i dzielimy koordynację oraz wykonanie ich pomiędzy kadrę i uczestników. Warto umieścić nasze założenia w Diagramie Gannta, zaznaczając, kto jest odpowiedzialny za poszczególne zadania, do kiedy mają być wykonane.
Osoby odpowiedzialne dobierają sobie zespół spośród uczestników obozu i wraz z nimi wywiązują się z obowiązków.

Przykładowe zadania do wykonania podczas przygotowania obozu:
• sprawdzenie (telefonicznie, w Internecie, bądź osobiście) miejsc noclegowych – czy baza istnieje, czy będzie otwarta, ile kosztuje,
• określenie kosztu wyjazdu,
napisanie wniosków grantowych,
stworzenie informacji o obozie dla uczestników,
rozdanie kart obozowych uczestnikom,
• podział obowiązków, zadań pomiędzy poszczególnych uczestników,
ustalenie trasy,
• zebranie informacji o ciekawych miejscach na trasie,
• stworzenie oferty dla sponsorów,
• szukanie sponsorów, partnerów,
• uzyskanie ostatecznej informacji, kto jedzie na obóz,
zebranie wpłat od uczestników i kadry obozu,
• rezerwacja miejsc noclegowych,
• rezerwacja PKP,
stworzenie listy zapotrzebowania sprzętowego,
• opracowanie programu obozu, wysłanie do zatwierdzenia do hufca,
• sprzęt – przegląd, naprawa, impregnacja, zakupy,
• zrobienie koszulek, plakietek i innych gadżetów,
• zebranie wypełnionych kart obozowych od uczestników,
• zatwierdzenie obozu w hufcu,
• skompletowanie sprzętu obozowego,
potwierdzenie rezerwacji noclegów,
• skonsultowanie z prowadzącymi przygotowanych zajęć,
• pobranie zaliczki i książki finansowej z hufca,
podział, pakowanie sprzętu wspólnego (namioty, kuchenki, kociołki itp.).

6. INFORMACJE
Przygotowujemy wstępną informację dla uczestników zawierającą koszt, termin, miejsce, planowaną trasę oraz przypomnienie, jaki ekwipunek będzie potrzebny, więc co należy z osobistego wyposażenia skompletować do obozu.

Jeśli zapraszamy na obóz członków innych środowisk harcerskich, wykonujemy także ulotki reklamowe.

Można stworzyć stronę internetową, na której będą pojawiały się kolejne informacje o obozie, a już po nim będzie to miejsce wspomnień, dyskusji, oglądania zdjęć. Przykładowa strona: http://9bdh.za.pl/oboz_wedrowny06.htm  http://9bdh.za.pl/oboz_wedrowny06.htm

Warto także, szczególnie w młodszych drużynach albo jeśli jest to pierwszy obóz wędrowny, zorganizować zebranie z rodzicami, aby poinformować ich o naszych planach, koncepcji obozu, wytłumaczyć, dlaczego taki sprzęt jest potrzebny i dlaczego jest taki drogi. Może uda się ich również włączyć do naszego planu i pomogą nam w załatwieniu drobnych i wielkich rzeczy.

7. PRZYGOTOWANIE KONDYCYJNE UCZESTNIKÓW
To jeden z ważniejszych elementów powodzenia obozu, a także świetna okazja do „ruszenia" naszych ludzi. Na początek możemy sprawdzić naszą sprawność fizyczną wpisując wyniki poszczególnych czynności (np. ilość zrobionych pompek, czas na 100 m) do tabeli, a potem porównać z wynikami po obozie. Planujemy regularną pracę nad poprawą kondycji indywidualnie w domu, a całą drużyną umawiamy się na basen, na bieganie, organizujemy wyjście na siłownię, może trochę elementów jogi, pilates… Co kto lubi – byleby regularnie i z efektem.

Warto także zorganizować wyjazdy na kilka rajdów śródrocznych, w tym: rajd z przejściem nocnym, rajd górski (np. w długi weekend majowy), rajd wielodniowy pod namiotami. To wszystko po to, żeby poćwiczyć kondycję fizyczną, poznać możliwości harcerzy i na ich podstawie ułożyć lub zweryfikować już zaplanowaną trasę obozu oraz żeby zasmakować wędrówki w różnym terenie, warunkach, z różnym obciążeniem plecaka.

8. NASZA WIEDZA
Wiedza o regionie, w który się wybieramy: ciekawostki, historia, geografia, info o zabytkach i wszystko co może nam się przydać, a także poszerza nasze horyzonty.

Dobrze jest też przeprowadzić kilka zbiórek o tematyce turystycznej, m. in.: wyposażenie, sprzętoznawstwo (buty, kurtki, rodzaje membran, plecaki i rodzaje stelaży, śpiwory itp.), krajoznawstwo – przedstawienie najważniejszych atrakcji turystycznych (zabytki, parki itp.) regionu, w który jedziecie, zapoznanie z regulaminami odznak PTTK, nauka wypełniania książeczek odznak, bezpieczeństwo podczas wędrówki, racjonalne wędrowanie itp.

9. FINANSE
Proponuję zorganizować kilka akcji zarobkowych, podczas których członkowie drużyny zarobią pieniąd
ze, a potem wspólnie kupicie (negocjując zniżkę w jakimś dobrym sklepie) buty trekkingowe, wygodny plecak, lekki śpiwór, stuptuty, namioty, kuchenki, karimaty. Tylko pamiętajmy: nie od razu Kraków zbudowano! Taki sprzęt się kompletuje przez kilka lat, więc pierwszy w Waszym środowisku obóz może być okraszony odciskami od „niefachowych" butów, bólem pleców od ciężkiego i niewygodnego plecaka, ale co roku będzie lepiej, drużyna będzie rosła w siły i chęci, a wtedy odpowiedniego sprzętu też będzie przybywać.

Finanse na obóz możemy też pozyskać pisząc wnioski grantowe, starając się o dotację z różnych instytucji (musicie znać zasady, jakie panują w Waszym hufcu w tym względzie – kiedy o pieniądze mogą się zwracać poszczególne środowiska, a kiedy wnioski składa hufiec). Super pomocą są także sponsorzy, którzy czasem mogą nas poratować sprzętowo, dać nam część wyżywienia (np. zupki w proszku, kisiele, kaszki, owoce suszone, batoniki) – pamiętajmy tylko, że nie da się nosić ze sobą jedzenia na dwa tygodnie.

10. TRASA
Trasa obozu wędrownego musi być potwierdzona przez Przodownika PTTK posiadającego uprawnienia na dany teren lub przez przewodnika z aktualnymi uprawnieniami. To warunek niezbędny do zatwierdzenia placówki (wynika to z przepisów ZHP)
Jak ułożyć własną trasę? Jest kilka możliwości: możecie skorzystać z gotowych tras zawartych np. w regulaminie OTP (załącznik nr 3, obóz po nizinach), ułożyć trasę posiłkując się spisem punktów pośrednich do dużych stopni GOT zawartych w regulaminie GOT (obóz górski) lub skorzystać z tras z informatora schronisk PTSM. Możecie też ułożyć własną – nową trasę, ale wtedy musicie bardzo dokładnie przestudiować mapę, przewodnik, zebrać informacje z dostępnych źródeł. Podstawą do zaplanowania trasy jest znajomość bazy noclegowej (czyli musicie zaopatrzyć się w informatory schronisk PTSM, PTTK, campingów, baz harcerskich i studenckich itp.).
Układając trasy, posługujcie się najlepiej mapą z podanymi czasami przejść poszczególnych odcinków. Zacznijcie od zaznaczenia na mapie miejscowości z bazą noclegową, a potem wybierzcie pomiędzy nimi najatrakcyjniejszą trasę (oczywiście tylko po wyznaczonych szlakach lub oznakowanych drogach) o odpowiedniej długości. Nie ma sensu układać „abstrakcyjnej" trasy, którą będziecie musieli zmieniać w trakcie obozu. Przemyślcie dokładnie każdy dzień, obliczcie kilometry, czas przejścia, ilość punktów do GOT i zastanówcie się, czy to nie będzie za bardzo męcząca wędrówka dla Waszych harcerzy. Ale nie układajcie też za krótkich i za łatwych tras, bo wtedy to przestaje być obóz wędrowny, a robi się kolonia wypoczynkowa. Na początku obozu, aby się rozgrzać, proponuję trasy dzienne po 15-20 km (teren nizinny) i ok. 10 km (góry), po trzech dniach można wydłużyć je do 30 km (niziny) i 15-20 km (góry, ale oczywiście wszystko zależy, jakie to pasmo, ile pokonujemy wzniesień itp., wiec nie traktujmy tego jako sztywną normę), ale pod koniec obozu znowu trzeba trochę skrócić trasę, bo ból mięśni i odciski dają się we znaki. Nie chodźcie więcej niż 30 km, ani mniej niż 10 km dziennie (oczywiście trzeba pamiętać przy ustalaniu czasu, że 1 km po płaskim terenie idzie się krócej niż 1 km pod górę).

Zobacz, jakie formalności czekają Cię podczas organizacji obozu wędrownego!
http://obozy.wedrownik.net/content/view/5/7/

Tekst dzięki uprzejmości portalu : http://www.obozy.wedrownik.net/

  phm. Katarzyna Pawkowska – członek zespołu wedrownik.net, admin vortalu obozy.wedrownik.net, komendantka Szczepu 353 WDHiGZ "Grań" im. Wandy Rutkiewicz, Hufiec Warszawa Praga Północ, w ZHP od 1993 r. Komendantka 9 obozów wędrownych, w tym zagranicznego. Uprawnienia, kursy: Organizator Turystyki, Przodownik Turystyki Pieszej PTTK, Instruktor Ochrony Przyrody, Instruktor Krajoznawstwa Regionu, kurs Kierowników Placówek Wypoczynku, kurs wspinaczki skalnej, BOKK, BORM.