A gdyby tak kartą?
Harcerze z Chorągwi Stołecznej, idąc z duchem czasu, wyeliminowali jedną z najczęstszych przeszkód podczas zbiórek publicznych – brak gotówki u darczyńców.
Coraz częstszym problemem podczas akcji zarobkowych w marketach stał się nie brak chęci ze strony potencjalnych ofiarodawców, a… brak gotówki w ich portfelach. Według badań Instytutu Homo Homini 31% Polaków zawsze używa na zakupach karty płatniczej. W Polsce mamy 35,5 mln kart płatniczych, przy pomocy których w 2014 roku zrealizowano 494 mln transakcji bezgotówkowych. Normą stało się płacenie nawet za mniejsze zakupy kartą (41% Polaków płaci kartą debetową nawet za zakupy spożywcze.)
Na akcję z terminalem
Jednak, jak pokazują harcerze z Warszawy, nawet temu można zaradzić. Od końca marca do początku wakacji wdrażają pilotażowy projekt „Zbliż Wakacje”. Z pozoru akcja zarobkowa jak każda – harcerze w mundurach pakują w markecie zakupy i w zamian za to zbierają drobne datki. Różnicą jest jednak puszka, do której zbierane są pieniądze. A raczej którą są zbierane, bo puszki to tak naprawdę terminale paypass.
Każde przyłożenie karty do puszki to przekazanie kwestującym dwóch złotych. Mało? Niby tak, ale ziarnko do ziarnka… Pieniądze można tez przekazywać przez stronę http://zblizwakacje.pl/ na której wita nas radosny harcerz stojący obok puszki-terminala.
Pieniądze do pieńka
Same puszki to małe dzieła sztuki. Zostały wydrukowane w drukarce 3D i mają kształt pieńka z dziuplą, w której znajduje się miejsce do przyłożenia karty. Kilkanaście widniejących na nich wzorów zostało zaprojektowanych przez znanych polskich grafików i designerów, takich jak Ola Niepsuj, Jan Feliks Kallwejt, Tymek Piotrowski, Rafał Szczepaniak, Paweł Mildner, Magdalena Łapińska, Malwina Konopacka, Alek „Lis Kula” Morawski, HD.
Nowoczesne harcerstwo
Jak mówi phm. Wojtek Puchacz z komendy Chorągwi Stołecznej, akcja ma na celu nie tylko zarabianie pieniędzy, ale też w bardzo dużym stopniu służy budowaniu wizerunku ZHP jako organizacji nowoczesnej. Podczas pierwszej zbiórki, która odbyła się 28 marca w jednym z warszawskich marketów, ludzie reagowali na widok harcerzy zbierających pieniądze za pomocą terminali zaskoczeniem. Jednak było to zaskoczenie jak najbardziej pozytywne. Harcerstwo zawsze było nowoczesne i pokazujemy, że nadal takie jest. ‒ Mówi Wojtek. W harcerstwie wychowujemy. Nie jest to wychowanie na wyblakłych mapach, ale faktyczne przygotowanie do życia we współczesnym świecie, w którym konieczne są ciągłe zmiany. Tą akcją pokazujemy, że nie czekamy na zmiany, tylko sami je wprowadzamy.
Efekt został osiągnięty. W internecie ukazało się kilkanaście artykułów i to między innymi na portalach TVN24, Gazety.pl i Newsweeka. Wszystkie o podobnej treści: ZHP, we współpracy z Getin Bankiem, opracowało nowoczesny system prowadzenia kwest, pokonując jeden z najczęstszych problemów współczesnych zbiórek publicznych – brak drobnych u darczyńców. Słowem ‒ oddźwięk był bardzo duży i bardzo pozytywny. Właśnie o to chodziło!
Harcerze, ale nie sami
Inicjatorem i głównym organizatorem akcji jest Chorągiew Stołeczna, jednak nad przedsięwzięciem pracują też firmy zewnętrzne. Twórcą i dostawcą puszek został Getin Bank. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wspólnie z ZHP tworzyć tak wyjątkowy projekt. Mamy nadzieję, że uda nam się razem wypracować narzędzie, które realnie zrewolucjonizuje społeczne zbiórki i pozwoli organizacjom pozarządowym nie tylko nadążyć, ale wręcz wyprzedzić rynkowe trendy. Akcja „Zbliż wakacje” jest szczególnie bliska naszej filozofii. ‒ Mówi Marcin Wójtowicz, Dyrektor Departamentu Marketingu banku. W działaniach PRowych pomagają dwie agencje: 180heartbeats + JUNG v. MATT (zajmująca się stroną wizualną, czyli stroną internetową, plakatami itp.) oraz RC² (odpowiedzialna za PR).
Tylko Stołeczna?
Nie! Chorągiew Stołeczna zapoczątkowała akcję, jednak zachęca środowiska z całej Polski do angażowania się w nią. Istnieje możliwość darmowego wysłania puszek do innych miast, jeżeli tylko znajdą się zainteresowani. Należy przy tym pamiętać, że zbiórka może być prowadzona tylko na Harcerską Akcję Letnią. W przygotowaniu jest poradnik dla organizatorów kwest, zawierający wskazówki jak zorganizować i zgłościć akcję, co zrobić z puszkami i jak rozpromować zbiórkę wśród klientów sklepu. Pomocne mogą okazać się także dostarczane wraz z puszkami plakaty, ulotki i materiał dźwiękowy do odtworzenia przez radiowęzeł sklepu. Wszystko to za darmo.
Szczegółowych informacji na ten temat udziela phm. Wojtek Puchacz, członek komendy Chorągwi Stołecznej (tel. 692 528 228, e-mail: [email protected])
Strona akcji: www.zblizwakacje.pl
Piotr Górniak - drużynowy 335 KDSH „Niewidzialni” i zastępca szefa HKR „Puls” z hufca Kraków-Nowa Huta. Prywatnie uczeń drugiej klasy liceum. W wolnym czasie czyta, biega, filozofuje i snuje plany napisania książki.