And The Oscar Goes To …

Archiwum / Sylwia Sieczkowska / 12.03.2010

Rokrocznie, mniej więcej w tym samym okresie, cały filmowy świat skupia się na jednym wydarzeniu. W tym roku w nocy z 7 na 8 marca powracamy do Kalifornii, aby razem z gwiazdami światowej sławy przejść po Czerwonym Dywanie. Czy jest to najbardziej prestiżowa gala rozdania nagród? Już słyszę odpowiedź wielu osób, byłoby to krótkie i wymowne „pffffffff!”.

Kilka spostrzeżeń

Faktem jest, że werdykty Akademii są przewidywalne, a jurorzy zachowują pewien schemat przy wyborze zwycięzców. Jednak może nasze „pffffffff!” wynika z tego, że wydając osąd nie bierzemy pod uwagę kilku zależności?

Co roku studio Canal+ zaprasza osoby obyte ze światem filmu do wspólnego komentowania gali na żywo. Oglądałam galę od początku do końca, słuchałam uważnie zaproszonych gości i doszłam do wniosku, że ocenianie Oscarów podobne jest do polemiki na temat gustów. To wydarzenie przygotowywane jest przede wszystkim dla Amerykanów i prestiżowe jest głównie dla tego narodu.

Jak wynikało z rozmowy w studiu, a konkretnie z fragmentu, kiedy omawiane były nominacje nieanglojęzyczne, kino zagraniczne jest niezrozumiałe dla Amerykanów. Goście śmiali się również mówiąc, że nie są w stanie powiedzieć, kto w ogóle ocenia tę kategorię, bo mało który juror ma na to ochotę. Ignorancja? A może Oscary powinniśmy zostawić Amerykanom, niech się bawią?

Red Carpet

Głębsze rozmyślania na potem, bo dzięki możliwościom satelity, w 2 sekundy ze studia w Polsce przenosimy się na Czerwony Dywan. Wszędzie purpurowo, w Kalifornii deszcz, ale dywan jest odpowiednio zadaszony.

Wejście gwiazd to najważniejszy punkt programu. Tu należy zrobić odpowiednie „pierwsze wrażenie” i sprzedać siebie jak najlepiej. To jedyny moment, kiedy możemy podziwiać blichtr i przepych, zachwycać się niesamowitymi kreacjami albo szydzić z nich do woli. Uwaga, rozrywka tylko dla kobiet!

W pierwszym momencie wydało mi się, że ten rocznik nie został z góry „ubrany”. Zazwyczaj obowiązuje „moda oscarowa”, kobiety wdziewają stroje o ustalonym kroju i kolorze. Pierwsze wrażenie okazało się złudne. Na Czerwonym Dywanie wszystkie panie maści białej przywdziały suknie w barwach od pastelowego fioletu, przez czerwień, po delikatny róż, natomiast panie o czekoladowej karnacji, soczysto-niebieskie lub granatowe odcienie (zdecydowanie nie delikatne ani błękitne). Poza tym obowiązywał „zakaz” noszenia biżuterii, no chyba, że są to drogie kolczyki. Mężczyźni – kosztowne garnitury i często fikuśne muszki. Oczywiście nie obyło się bez wyjątków, zasiądźmy więc w loży szyderców i zacznijmy obgadywać.

Na początek piękna Penelope Cruz w pięknej purpurowej sukni, ładnie marszczona. Ogień-kobieta w sukni, która jeszcze tę cechę podkreślała. Zaraz po niej aktorki z filmu „Preciuos” młoda i świeża Gabourey Sidibe oraz Mo’Nique niemalże na granatowo.

„Nagle-pisk! Nagle-świst!” fanów podkręca kokieteryjny Goerge Clooney. Gwiazdor jakich mało, dowcipny i pewny siebie. Zagrał w nominowanym do Oscara filmie „W Chmurach”. Jego partnerka w czerwonej sukni.

Za nimi Sandra Bullock w srebrze, wygląda prawie jak statuetka Oscara (okazało się, że nie tylko ja to zauważyłam, moje spostrzeżenie podzielają prowadzący z Czerwonego Dywanu). W żadnym razie nie odbiera jej to uroku, tylko ten mocny róż na ustach… Co ciekawe, powiedziała, że po gali zje smażone frytki.

Wchodzi kolejna gwiazda, fani piszczą (właściwie fanki, chociaż kto wie), wchodzi Zac Efron. W sumie miły chłopak.

Od Matt’a Damon’a dowiedzieliśmy się tylko tyle, że największym wyzwaniem przy realizacji filmu „Invictus” stało się wyćwiczenie odpowiedniego akcentu. W filmie grał rugbystę.

Kolejne gwiazdy to piękne filmowe małżeństwo– Christopher Plummer oraz Hellen Mirren. Zagrali razem w „The Last Station”, filmie o życiu starszych ludzi. Na Czerwonym Dywanie prezentują się nieziemsko – piękni i skromni. Hellen w sukni koloru lila, a Chris w granatowej marynarce, z zabawną muszką pod szyją.

Morgan Freeman w filmie „Invictus” zagrał Nelsona Mandelę. Moje odkrycie na dziś – jego córka nazywa się Morgana Freeman, szaleństwo.

JLO w sukni lila. Twierdzi, że kreacja jest wygodna, a ciągnie się ze dwa metry za nią. Trzeba jednak przyznać, że robi wrażenie.

Sarah Jessica Parker niczym wyjęta z „Sexu w wielkim mieście”, tylko ona może nosić takie dziwne rzeczy. Złota suknia od Channel z wybujałym dekoltem. Mi przypomina egipski posąg. Przyznała, że następnego dnia musi zwrócić kreację.

Jeff Bridges, ach ta bródka dodaje mu charakteru, a garnitur od Gucciego, co nie zmienia faktu, że wygląda jak każdy inny garnitur.

Kate Winslet to kobieta z klasą! Piękna, dopasowana do ciała suknia w kolorze srebra, podkreślająca sylwetkę aktorki. Jako jedna z niewielu ma naszyjnik i świetnie pasuje do całej kreacji.

Meryl Streep – kreacja Chrisa Marsha, na biało, klasycznie, elegancko, a jednocześnie pięknie. Wiadomo, toż to gwiazda, która jest rekordzistką w ilości nominacji oscarowych, a mimo to znajomi z branży ją kochają.

Osobistości na Czerwonym Dywanie było jak się domyślacie dużo, dużo więcej. Wybrałam te, które miałam okazję oglądać w relacji live i wydały mi się w jakiś sposób interesujące. Nie ukrywam, że część z nich po prostu darzę sympatią. Swoje obserwacje podsumować mogę tak: elegancja i względna skromność, przyjemny widok.

82nd Anniversary Academy Awards

Już na samym początku wyrażę swoja opinię. Mając w pamięci dwa poprzednie lata, spodziewałam się najgorszego. 2008 rok zdominowany przez kiczowate piosenki z filmu Disneya „Zaczarowana”, żałosna rewia, zupełnie nie na miejscu. 2009 rok zaczęło się radosnym musicalopodobnym czymś w wykonaniu prowadzącego Hugh Jackmana, a potem zamieniło w przewlekłą nudę.

2010 rok prowadzą Steve Martin i Alec Baldwin. Steve po raz trzeci, Alec debiutuje w tej roli.  Czyli jest szansa na „normalną” galę?

Oscary w tym roku wyglądały tak, jak powinny. Bez confetti, bez biegających księżniczek, elegancko i szykownie. OK., przyznaję, organizatorzy zaliczyli też kilka wpadek.

Wpadka nr 1 to rewia w czołówce. Nie byłoby źle gdyby nie fakt, że właściwie przez dwie minuty oglądaliśmy panie w piórach oraz słuchaliśmy Neil’a Patrick’a Harris’a (znany z serialu „Jak poznałem waszą matkę” z roli Barneya). Szalona rewia to zły pomysł w momencie, kiedy nie ma do niej nawiązania przez resztę gali, wiemy o co chodzi – „logiczny ciąg”. Śpiewający NPH to zły pomysł, ponieważ ma za słaby głos. Rewia go pochłonęła.

Wpadka nr 2 to kiepskie żarty prowadzących. Nie wiem, kto im pisał teksty, ale z całym szacunkiem dla Steve’a, to był popis niskich lotów. Prowadzący wyszukiwali na sali konkretne osoby i wypowiadali się na ich temat. Dobra, kilka żartów było błyskotliwych, ale generalnie wyszło sztywno, więc może lepiej przejdźmy do wręczania nagród.

1) Wręczają: Penelope Cruz i jej ognista suknia

AKTOR DRUGOPLANOWY
Matt Damon – „Invictus”
Woody Harrelson – „The Messenger”
Christopher Plummer – „The Last Station”
Stanley Tucci – „Nostalgia anioła”
Christoph Waltz – „Bękarty wojny”

Komentarz: Słusznie! Ten człowiek dokonał czegoś niezwykłego w filmie Tarantino, był po prostu GE-NIAL-NY. Odbierając nagrodę, naprawdę się wzruszył i wdzięczny był Quentinowi za rolę bezwzględnego nazisty.

2) Wręczają Cameron Diaz i Steve Carell

FILM ANIMOWANY
„Koralina i tajemnicze drzwi”
„Fantastyczny pan Lis”
„Księżniczka i żaba”
„Sekret księgi z Kells”
„Odlot”
Komentarz: Przed wręczeniem każda kreskówka wypowiedziała się na temat nominacji. Superpomysł, być może pamiętacie galę, na której nagrodę odbierali Shrek i Osioł?

Co do zwycięzcy, podoba mi się pomysł na ten film. Scenarzysta stworzył m.in.  „Toy Story”. Specyficzny humor „Odlotu” i fakt, że jedną z głównych postaci jest mały skaut powinien przekonać Was do zwrócenia na niego uwagi.

3) Wręczają: Amanda Seyfried i Miley Cyrus

PIOSENKA FILMOWA
„Księżniczka i żaba” – „Almost There”
„Księżniczka i żaba” – „Down in New Orleans”
„Paryż 36” – „Loin de Paname”
„Nine – Dziewięć” – „Take It All”
„Szalone serce” – „The Weary Kind Theme from Crazy Heart”

Komentarz: W filmie śpiewa ją Colin Farell, w połowie Polak, ale w tej gorszej połowie, bo tę lepszą wykradł z naszego kraju.

4) Wręczają: Tina Fey i Robert Downey Jr

SCENARIUSZ ORYGINALNY
Mark Boal – „The Hurt Locker”
Quentin Tarantino – „Bękarty wojny”
Alessandro Camon i Oren Moverman – „The Messenger”
Joel Coen i Ethan Coen – „A Serious Man”
Bob Peterson i Pete Docter – „Odlot”

5) Wręczają: Carrie Mullingen i Zoe Saldana

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„French Roast”
„La dama y la muerte ”
„Granny O’Grimm’s Sleeping Beauty”
„Logorama”
„A Matter of Loaf and Death”

Komentarz: Francuski film – jako wielbicielka krótkich filmów potwierdzam, że francuskie są jedne z najlepszych.

DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„China’s Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province”
„The Last Campaign of Governor Booth Gardner”
„The Last Truck: Closing of a GM Plant”
„Music by Prudence”
„Królik po berlińsku”

Komentarz: Oglądając nominacje obstawiałam ten film. Oczywiście nadal mając nadzieję na nagrodę dla naszych. Widziałam „Królika po berlińsku” i zdecydowanie zasługuje na statuetkę. Jednak niekonwencjonalne ujęcie tematu, naładowanie metaforyką umniejszyło jego szanse. Jak już wcześniej doszłam do wniosku – takie kino jest mniej zrozumiałe dla Amerykanów, niestety.

FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„The Door”
„Instead of Abracadabra”
„Kavi”
„Miracle Fish”
„The New Tenants”

6) Wręcza Ben Stiller

ucharakteryzowany na avatara i mówiący językiem plemienia niebieskich kiciusiów. To wszystko oraz jego mina – bezcenne.

CHARAKTERYZACJA
„Boski”
„Star Trek”
„Młoda Wiktoria”

7) Wręczają: Rachel McAdams i Jake Gyllenhaal

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„Dystrykt 9” – Neill Blomkamp, Terri Tatchell
„Była sobie dziewczyna” – Nick Hornby
„In the Loop” – Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche
„Precious on the Novel 'Push’ by Sapphire” – Geoffrey Fletcher
„W chmurach” – Jason Reitman, Sheldon Turner

8) Wręcza Robin Williams z brodą

AKTORKA DRUGOPLANOWA
Penelope Cruz – „Nine – Dziewięć”
Vera Farmiga – „W chmurach”
Maggie Gyllenhaal – „Szalone serce”
Anna Kendrick – „W chmurach”
Mo’Nique – „Precious on the Novel 'Push’ by Sapphire”

9) Wręcza: Sigourney Weaver

SCENOGRAFIA
„Avatar”
„Parnassus”
„Nine – Dziewięć”
„Sherlock Holmes”
„Młoda Wiktoria”

10) Wręczają: Tom Ford i Sarah Jessica Parker

KOSTIUMY
„Bright Star”
„Coco Chanel”
„Parnassus”
„Nine – Dziewięć”
„Młoda Wiktoria”

11) Wręczają: Anna Kendrick i Zac Efron

MONTAŻ DŹWIĘKU
„Avatar”
„The Hurt Locker”
„Bękarty wojny”
„Star Trek”
„Odlot”

DŹWIĘK
„Avatar”
„The Hurt Locker”
„Bękarty wojny”
„Star Trek”
„Transformers: Zemsta upadłych”

Komentarz: Tu niespodzianka! Wszyscy obstawiali Avatara, a szczególnie bukmacherzy.

12) Wręcza: Sandra Bullock

ZDJĘCIA
Mauro Fiore – „Avatar”
Bruno Delbonnel – „Harry Potter i Książę Półkrwi”
Barry Ackroyd – „The Hurt Locker”
Robert Richardson – „Bękarty wojny”
Christian Berger – „Biała wstążka”

13) Wręczają: JLO i Sam Worthington

MUZYKA
James Horner – „Avatar”
Alexandre Desplat – „Fantastyczny pan Lis”
Marco Beltrami i Buck Sanders – „The Hurt Locker”
Hans Zimmer „Sherlock Holmes”
Michael Giacchino – „Odlot”

EFEKTY SPECJALNE
„Avatar”
„Dystrykt 9”
„Star Trek”

14) Wręcza Matt Damon

PEŁNOMETRAŻOWY DOKUMENT
„Birma VJ”
„The Cove”
„Food, Inc.”
„Człowiek, który pokonał Pentagon”
„Which Way Home”

MONTAŻ
„Avatar”
„Dystrykt 9”
„The Hurt Locker”
„Bękarty wojny”
„Precious on the Novel 'Push’ by Sapphire”

15) Wręczają: Pedro Almodovar i Quentin Tarantino

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„Ajami” (Izrael)
„El Secreto de Sus Ojos” (Argentyna)
„Gorzkie mleko” (Peru)
„Prorok” (Francja)
„Biała wstążka” (Niemcy)

Komentarz: Nikt nie wie czemu akurat ten film.

16) Wręcza Kate Winslet

AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Jeff Bridges – „Szalone serce”
George Clooney – „W chmurach”
Colin Firth – „A Single Man”
Morgan Freeman – „Invictus”
Jeremy Renner – „The Hurt Locker”

17) Wręcza Sean Penn

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Sandra Bullock – „The Blind Side”
Helen Mirren – „The Last Station”
Carey Mulligan – „Była sobie dziewczyna”
Gabourey Sidibe – „Precious on the Novel 'Push’ by Sapphire”
Meryl Streep – „Julie i Julia”

18) Wręczają: Barbara Streisand i Tom Hanks

REŻYSERIA I NAJLEPSZY FILM

„Avatar”
„The Hurt Locker”
„W chmurach”
„Bękarty wojny”
„Precious”
„Dystrykt 9”
„Odlot”
„Była sobie dziewczyna”
„The Blind Side”
„A Serious Man”

Podsumowując

Tegoroczne Oscary oglądało się dobrze. Mimo iż wyniki przewidzieć łatwo, bo jury przyjmuje pewien schemat. Np. jeżeli typowany pewniak nie dostanie nagrody za scenariusz, to dostanie ją za reżyserię itp., itd. Nie obyło się jednak bez zaskoczeń. „Typowanym pewniakiem” był oczywiście „Avatar”, który został rozgnieciony przez „The Hurt Locker” („W pułapce wojny”) i w rywalizacji na statuetki przegrał 3:6. Bardziej obeznani w temacie wiedzą, że „The Hurt Locker” został wyreżyserowany przez byłą żonę Camerona, Kathryn Bigelow. Tym samym Oscary zostały zdominowane przez silne kobiety.
W czasie rozdania nagród Akademii mieliśmy okazję zatrzymać się nad postacią Johna Hughes’a, Zmarłego w sierpniu 2009 roku reżysera filmów głównie o tematyce młodzieżowej. W jego obrazach zagrała całą plejada współczesnych gwiazd Hollywood. Był reżyserem znanego wszystkim „Kevina samego w domu”.

Wspominaliśmy najważniejsze osobistości kina, które w ciągu ostatniego roku odeszły na wieczne łowy. Oddaliśmy hołd horrorom (ale o co chodzi?), wysłuchaliśmy jednej, pięknej piosenki oraz obejrzeliśmy świetne taneczne widowisko.

Po gali czas na imprezę, a jak twierdził Robin Williams – na jednej imprezie tej nocy się nie skończy. U mnie na zegarku godzina 6:02, rodzice wstali już do pracy, słońce zagląda do okien, a mnie wreszcie należy się zasłużony odpoczynek.

Opening – Neil Patrick Harris:

http://www.youtube.com/watch?v=EPMZKha6HeE
Ben Stiller jako Avatar:

http://www.youtube.com/watch?v=A87InzywZOY
Tancerze:

http://www.youtube.com/watch?v=cdYUSOeWEpU&feature=related

Wjazd prowadzących:

http://www.youtube.com/watch?v=kBZj7qIOAE8&feature=channel

Wypowiedzi animowanych bohaterów:

http://www.youtube.com/watch?v=mp_eSK81-C8