Europejska mozaika
W każdym zakątku Europy, chłopcy i dziewczyny o różnych pasjach i zainteresowaniach – całkiem różni, ale o równie wielkich możliwościach i potencjale, a przede wszystkim równych prawach. Trudne do realizacji? Wcale nie. Trzeba jedynie stworzyć im szansę do rozwoju i pole do działania.
Kampania dla różnorodności
„Każdy inny, wszyscy równi” – to hasło kampanii prowadzonej od początku 2006 do końca 2007 r. przez Radę Europy. Drugi już program pod tym samym tytułem (poprzedni realizowany był w 2005 r.), ma na celu promowanie tolerancji, poszanowania dla różnorodności, przeciwdziałanie rasizmowi i ksenofobii. Tym razem realizowany jest we współpracy z Komisją Europejską oraz Europejskim Forum Młodzieży, a biorą w nim udział 42 państwa – członkowie Rady Europy.
Kosz pełen różności
Jaka jest myśl przewodnia kampanii? Chodzi przede wszystkim o to, by zwrócić uwagę, że każdy człowiek, bez względu na narodowość, kolor skóry, poglądy, orientację seksualną, czy jakiekolwiek inne wyróżniające go cechy, powinien mieć takie same prawa. By o tych prawach mówić i pokazywać drogi ich egzekwowania. Żeby pokazać, iż zarówno młodzież z bogatych rodzin z wielkich miast, jak i dzieci mieszkających na przedmieściach imigrantów, są w stanie razem działać, czynnie uczestniczyć w życiu szkolnym, publicznym. Więcej, fakt, iż ludzie na całym świecie różnią się pod tak wieloma względami, może stać się bazą do wymiany doświadczeń, umiejętności, wzorców kulturowych. Kampania ma ukazać, że świat jest takim wielkim koszem, pełnym różnokolorowych elementów, z którego wszyscy w razie potrzeby możemy czerpać i razem budować. „Bądźmy bogaci w różnorodności” – mówią organizatorzy.
WAGGGS dla równych szans
Jako jedna z wielu organizacji partnerskich programu, w kampanię włączył się także WAGGGS. Kilkakrotne spotkania i konferencje na różnych szczeblach podsumowane zostały podczas zakończonego przed kilkoma dniami seminarium, poświęconemu rozwojowi skautingu na terenach wielkomiejskich. Skupiają one zazwyczaj ludzi zarówno o dużych perspektywach, jak i mniej zamożnych, słabiej wykształconych. Podczas dyskusji starano się więc znaleźć sposoby na aktywizację, z pomocą metody skautowej, młodzieży o mniejszych szansach, tak, aby zapobiegać jej wykluczeniu i dyskryminacji. Seminarium, w którym wzięli udział młodzieżowi liderzy (w wieku 18 – 30 lat), pracujący w omawianych warunkach, lub po prostu zainteresowani tą tematyką, stworzyło pole do dyskusji na temat zadań i wyzwań, stojących przed instruktorami działającymi w silnie zróżnicowanych, trudnych, czy też „zaniedbywanych” środowiskach. Uczestnicy wprowadzeni zostali w najważniejsze problemy „młodzieży przedmieść” i centrów wielkich miast, wskazano również przykładowe drogi ich pokonywania. Spotkanie miało pomóc w wypracowaniu sposobu na pracę skautową w tego typu miejscach, określić zbiór propozycji programowych, które mogłyby przyczynić się do wyrównywania szans, indywidualnego rozwoju młodych ludzi. Pokazało również, jak wielką wartość ma współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy instruktorami różnych środowisk.
Uwaga, konkurs!
Kampania to jednak nie tylko spotkania i konferencje. To także przedsięwzięcia realizowane nie tylko dla młodzieży, ale przede wszystkim przez nią. Kilkadziesiąt krajów, kilkaset osób z różnych miejsc Europy, a co za tym idzie nieogarniona wielość pasji, umiejętności, zainteresowań – to także jest różnorodność! Pokażmy ją w takim razie!
EURplace26 organizuje konkurs fotograficzny, skierowany do osób przed 30. rokiem życia. Organizatorzy czekają na zdjęcia, promujące tolerancję i różnorodność. Każdy autor nadesłać może do 3 fotografii, a do wygrania są aparaty fotograficzne.
Termin nadsyłania prac mija 15 grudnia br.
Kolorowe miasteczko
Chciałabym przedstawić jeszcze jedną, ciekawą moim zdaniem propozycję, tym razem realizowaną w ramach Europejskiego Roku Równych Szans.
DiverseCity to wirtualne miasteczko różnorodności. Po wejściu na stronę (www.eudiversity.com) naszym oczom okazuje się obrazek rodem z jednego z wielkomiejskich osiedli – ulice, biurowce, domy i skwery. A pomiędzy nimi “spacerują” ludzie – niscy i wysocy, o różnych kolorach skóry, zainteresowaniach, ubrani na sportowo bądź elegancko, kobiety i mężczyźni. Każdy taki “ludzik” symbolizuje jedną osobę – młodego człowieka z jednego z krajów Europy. Bo DiverseCity to także konkurs. Aby wziąć w nim udział, trzeba wejść na stronę i stworzyć własną kreację – najpierw wybrać którąś z dostępnych ikonek (to te ludziki na miejskiej planszy), następnie określić swoją największą pasję, charakterystyczną cechę (jest dostępna lista) – ona pozwala nam odkryć później najbardziej podobnych do nas mieszkańców “miasta”. Na koniec pozostaje dodać zdjęcie (własnoręcznie zrobione) – w dowolny sposób obrazujące różnorodność i tolerancję. Te kreacje można później przeglądać, klikając postacie krążących po uliczkach ludzików – i tak naszym oczom ukazuje się Alexandra z Ljubliany (20 lat), Ani z Pireusu (17) czy Tomas z Ziliny (19). Te najczęściej odwiedzane prezentacje zebrane są w specjalnym dziale.
W dniach 10 – 16 grudnia organizatorzy podliczą ilość wejść na każdy profil. Autor najpopularniejszej kreacji w nagrodę będzie mógł odwiedzić (wraz z osobą towarzyszącą) wybrane miejsce w Europie, spać w czterogwiazdkowym hotelu, otrzyma również kieszonkowe. Tak więc “zabawa” na stronie, oprócz otwarcia się na innych, może przynieść także całkiem wymierne efekty.
Jak wiele jednak może nam dać, przekonamy się wtedy, kiedy przyjdzie nam się bezpośrednio zetknąć z przedstawicielami różnych kultur. Poszukajmy więc już teraz, choćby “wirtualnych” przyjaciół w całej Europie. Bądźmy bogaci w różnorodności!
pwd. Magda Lenartowicz – drużynowa 28 Drużyny Starszoharcerskiej "Antares", należy do 8 Próbnej Drużyny Wędrowniczej "Czogori" w Hufcu ZHP Opole – Miasto. Studentka III roku stosunków międzynarodowych na UJ.