I tak to się kręci
Okres komunijny właśnie minął. Ty już nie dostaniesz roweru na komunię, ale może kupisz go za zapracowane w wakacje pieniądze? Podejmij mądrą decyzję – o jednośladach słów kilka.
Rower. Każdy z nas wie, co to takiego. Dwa koła, rama, łańcuch, pedały, hamulce. Można się nim szybko dostać w wiele miejsc. Moim pierwszym rowerem był BMX. Ale to nie był taki BMX, jakie są dzisiaj. Prosta budowa, mała rama, ale za to, jaka radość. A ty masz rower? Może planujesz zakup jednośladu, ale nie wiesz jaki jest ci potrzebny. Nie przejmuj się, wybór roweru nie musi być koszmarem. To, że jeden ma duże koła, inny małe, jeden jest z amortyzatorem, inny bez – wszystko po to, aby dostosować rower do twoich potrzeb. Po przeczytaniu tego tekstu z pewnością będzie Ci łatwiej dokonać wyboru.
Potrzebujesz roweru do wszystkiego? Do wypadu do babci, na wycieczkę, do szkoły? Wybierz rower typu ATB. Są to rowery do jazdy w różnych warunkach. Dobrze sprawdzają się na pagórkowatym terenie, na leśnych i polnych ścieżkach oraz w jeździe miejskiej. To takie szwajcarskie scyzoryki wśród rowerów.
Bezdroża, pagórki i leśne ścieżki są twoim żywiołem? Dla ciebie stworzony jest rower typu MTB. Ten rower da radę w każdym terenie. Jest wytrzymały i skonstruowany tak, aby przemierzać bezdroża, górskie szlaki, ścigać się w wyścigach. Ten typ jest zwinny jak kozica, lekki jak ptak i wytrzymały jak niedźwiedź. Dwie cechy odróżniają tę grupę od modeli pozostałych: wielkość koła (26 calowe) i geometria ramy pozwalają przyjąć wygodną, pochyloną do przodu pozycję. Z przodu posiada amortyzator, który znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ten rower jest dla tych, którzy szukają roweru sportowego do jazdy w terenie.
Lubisz prędkość? Kochasz wiatr we włosach? Czujesz się sportowcem? Rower szosowy jest dla ciebie. Popularna niegdyś kolarzówka nie może istnieć bez dobrych asfaltowych dróg, bowiem świadomie zrezygnowano w nim z komfortu na rzecz szybkiego pokonywania dużych odległości. Szosówka ma duże, wąskie koła i sztywną ramę. Przyjmujesz na niej sportową, aerodynamiczną pozycję. W tym rowerze liczy się prędkość. Jeśli zaczynasz przygodę z rowerem, pomyśl raczej o innych propozycjach, bo niestety możesz się zniechęcić.
Rower kojarzy ci się z przyjemnością? Lubisz komfort i wygodę? Nie potrzebujesz wrażeń a rower jest dla ciebie odprężeniem? Wybierz rower typu CITY. Rama jest specjalnie wyprofilowana, tak, aby łatwo się wsiadało i zsiadało z roweru nawet w garniturze. Jest wyposażony w szereg udogodnień: bagażnik, osłona łańcucha, błotniki. Na rowerze miejskim swobodnie można dojeżdżać do pracy, szkoły, nikt nie zmusza do zginania pleców, a ciuchy pozostaną czyste. Niestety nie będziesz mógł nim zaszpanować przed kumplami. Ale cóż. Taka jest cena wygody.
Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik, chociaż w małej cząsteczce pomoże wam wybrać rower waszych marzeń. Jeśli nie uzyskałeś tu dostatecznych informacji zajrzyj na strony poświęcone tej tematyce.
ćw. Maciej Gralak – 42 BDH "Krzewy" im. Dzieci Bydgoskiego Września, członek Zespołu ds. Organizacyjnych Hufca Bydgoszcz – Miasto. Pasjonat kolarstwa górskiego oraz webmasterki.