Jaki kodeks?

Archiwum / 15.05.2008

Prezentujemy najnowszy projekt Kodeksu Instruktorskiego, nad którym w pocie czoła pracuje Rada Naczelna ZHP. Jesteś instruktorem? Zastanów się, czy ten Kodeks może być Twój. Nie masz jeszcze podkładki pod Krzyżem? Czy mając ją czułbyś w tym Kodeksie wsparcie? Ta sprawa dotyczy wszystkich – nie bądź bierny, wyraź swój pogląd!

Rok temu Nadzwyczajny Zjazd ZHP, zwany programowym, zlecił Radzie Naczelnej ZHP stworzenie dwóch nowych dokumentów: kodeksu instruktorskiego oraz komentarza do Prawa Harcerskiego. Trwają prace nad oboma dokumentami, o szczegółach można przeczytać na stronach www.komentarz.zhp.pl, www.kodeks.zhp.pl Wciąż jeszcze można przesyłać swoje propozycje komentarza do Prawa Harcerskiego, pomysły na jego treść, formę, a także gotowe komentarze. Natomiast poniżej przedstawiamy do konsultacji pierwszą propozycję kodeksu instruktorskiego (tekst jest autorstwa hm. Grzegorza Całka).

Zapewne będzie jeszcze kilka propozycji, ale już dziś zachęcamy do dzielenia się z nami refleksją na jego temat. Na wszelkie uwagi, wątpliwości, pomysły, reakcje czekamy na forum.zhp.pl w wątku dotyczącym kodeksu i komentarza, a także pod adresem [email protected] i [email protected]

Katarzyna Krawczyk

 

Projekt.13.05.2008

 

Misją Związku Harcerstwa Polskiego jest wychowywanie młodych ludzi.

Misja ta może być właściwie realizowana jedynie przez instruktorów dobrze przygotowanych do pracy wychowawczej, rozumiejących spoczywającą na nich odpowiedzialność wynikającą z idei i blisko 100-letniego dorobku Ruchu Harcerskiego, a także świadomych odpowiedzialności za powierzone ich opiece dzieci i młodzież.

Dlatego instruktor Związku Harcerstwa Polskiego musi spełniać wysokie wymagania.

  • Rozumie misję ZHP, ma świadomość swojej roli wychowawcy, potwierdza to swoją postawą i działaniem.

  • Jest świadomy znaczenia przykładu osobistego instruktora. Kieruje się w swoim życiu wartościami określonymi w Prawie Harcerskim, swoją postawą pokazuje młodszym instruktorom oraz wychowankom, czym jest harcerski styl życia.

  • W pracy z wychowankami jest odpowiedzialny, cierpliwy i sprawiedliwy. W rozwiązywaniu ich problemów jest dyskretny, uczciwy i wrażliwy, zawsze dba, aby nie naruszyć godności dziecka.

  • Dzieli się swoimi doświadczeniami, umiejętnościami i wiedzą z młodszymi instruktorami, jest dla nich wzorem harcerskiego wychowawcy. Darzy szacunkiem i chętnie wspiera tych, którzy dopiero poszukują swojej instruktorskiej drogi. Wychowuje swoich następców.

  • Stale doskonali swoje umiejętności wychowawcy. Potrafi szukać inspiracji do działania w organizacji i poza nią.

  • Samodzielnie poszukuje miejsca swojej autentycznej służby instruktorskiej, potrafi podjąć wyzwania, które stawia mu organizacja. Odpowiedzialnie przyjmuje nowe zadania i funkcje.

  • Pracuje nad sobą, ma określone swoje cele życiowe, które konsekwentnie realizuje.

  • Umie godzić różne role społeczne. Dba o życie rodzinne. Jest aktywny w życiu społecznym. Doskonali się zawodowo, osiąga sukcesy poza harcerstwem.

  • Jest twórczy, ma odwagę dokonywania zmian w organizacji.

  • Aktywnie buduje wspólnotę instruktorów ZHP. Podejmuje działania, aby wszyscy instruktorzy mogli w pełni utożsamiać się ze swoją organizacją.

  • Zna przepisy obowiązujące w ZHP. W swojej pracy instruktorskiej postępuje w zgodzie z nimi. Przestrzega przepisów prawa.

  • Jest lojalny wobec organizacji. Nie pozostaje bierny wobec działań instruktorów, które naruszają zasady ideowe i organizacyjne ZHP.

  • Swoją postawą, wiedzą i umiejętnościami buduje prestiż ZHP na zewnątrz organizacji – wśród naszych przyjaciół i sojuszników, szczególnie wśród rodziców, innych organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych.