Musztra harcerska z Nieprzetartym Szlakiem
Zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda enesowa zbiórka? Oto krótki przepis na udane spotkanie z harcerzami drużyn Nieprzetartego Szlaku.
Czas: 60 minut
Miejsce: korytarz szkolny
Liczba harcerzy: 12
Charakterystyka harcerzy
Uczniowie Gimnazjum Specjalnego oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Laskach w wieku od 15 do 23 lat, wyłącznie chłopaki, 9 całkowicie niewidomych i 3 słabo widzących, w większości z jednym lub kilkoma dodatkowymi zaburzeniami, takimi jak: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim lub umiarkowanym, cechy autyzmu, częściowa niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia emocji, nadpobudliwość psycho-ruchowa.
Cele
Dydaktyczne:
- Harcerz wie po co harcerze poznają zasady musztry
- Harcerz potrafi przyjąć postawę „baczność” i „spocznij”
- Harcerz potrafi wykonać komendę „w lewo zwrot” i „w prawo zwrot”
- Harcerz potrafi maszerować w szeregu
Wychowawcze:
- Harcerz stara się jak najdokładniej wykonać polecenie
- Harcerz potrafi zachować milczenie przez odpowiednio długi czas
Rewalidacyjne:
- Doskonalenie orientacji przestrzennej
- Doskonalenie koordynacji ruchowej i słuchowo – ruchowej
Przebieg zbiórki
- Zbiórka w szeregu, odśpiewanie pieśni drużyny (5 min.)
- „Chwila dla Ciebie” – każdy harcerz po kolei opowiada co ciekawego mu się przydarzyło od czasu poprzedniej zbiórki. (15 min.)
- Wprowadzenie do tematu zbiórki – pogadanka na temat genezy musztry, po co harcerze uczą się musztry, jakie ma ona zastosowanie, przywołanie przykładów ze spotkań z innymi harcerzami w których braliśmy udział (5 min.)
- Przećwiczenie ustawiania się w szeregu (wzdłuż ściany lub ławki gimnastycznej) i wykonywania komend „baczność” i „spocznij” (powtórzenie)
- Nauka robienia zwrotów w lewo i prawo, najpierw według słownego opisu, potem korygowanie i bezpośrednia prezentacja tym, którzy nie zrozumieli.
- Nauka wykonywania komendy „naprzód marsz” i marszu w szeregu (na komendę „naprzód” każdy kładzie rękę na ramieniu poprzednika, na początku kolumny musi stać słabo widzący lub niewidomy o bardzo dobrej orientacji)
(punkty 4, 5, 6 łącznie 20 minut)
- Zabawa „granat” (wskazana osoba musi się doczołgać lub przejść na kolanach do rzuconego „granatu” – paczki chusteczek)
- Zakończenie zbiórki – krąg* (punkty 7 i 8 łącznie 15 minut)
*Jak ustawiam niewidomych harcerzy w kręgu?
1 – każę drużynie ustawić się w szeregu (wzdłuż czegoś – ściany, ławki, krawężnika, deski itp.)
2 – wszyscy w szeregu łapią się za ręce
3 – pierwsza i ostatnia osoba w szeregu podchodzą do mnie „ciągnąc” pozostałych i łapią mnie za ręce
4 – gdy już wszyscy stoją w kole trzymając się za ręce, mogę skorygować ustawienie całości, każąc przesuwać się poszczególnym osobom w przód, tył , prawo lub lewo
5 – gdy już stoimy w wyrównanym kole puszczamy ręce i wiążemy krąg
Agnieszka Węgrzycka - drużynowa 365 WDH z hufca Warszawa-Żoliborz