Musztra harcerska z Nieprzetartym Szlakiem

Archiwum / Agnieszka Węgrzycka / 30.06.2012

Zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda enesowa zbiórka? Oto krótki przepis na udane spotkanie z harcerzami drużyn Nieprzetartego Szlaku.

Czas: 60 minut

Miejsce: korytarz szkolny

Liczba harcerzy: 12

Charakterystyka harcerzy

Uczniowie Gimnazjum Specjalnego oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Laskach w wieku od 15 do 23 lat, wyłącznie chłopaki, 9 całkowicie niewidomych i 3 słabo widzących, w większości z jednym lub kilkoma dodatkowymi zaburzeniami, takimi jak: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim lub umiarkowanym, cechy autyzmu, częściowa niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia emocji, nadpobudliwość psycho-ruchowa.

Cele

Dydaktyczne:

  • Harcerz wie po co harcerze poznają zasady musztry
  • Harcerz potrafi przyjąć postawę „baczność” i „spocznij”
  • Harcerz potrafi wykonać komendę „w lewo zwrot” i „w prawo zwrot”
  • Harcerz potrafi maszerować w szeregu

Wychowawcze:

  • Harcerz stara się jak najdokładniej wykonać polecenie
  • Harcerz potrafi zachować milczenie przez odpowiednio długi czas

Rewalidacyjne:

  • Doskonalenie orientacji przestrzennej
  • Doskonalenie koordynacji ruchowej i słuchowo – ruchowej

Przebieg zbiórki

  1. Zbiórka w szeregu, odśpiewanie pieśni drużyny (5 min.)
  2. „Chwila dla Ciebie” – każdy harcerz po kolei opowiada co ciekawego mu się przydarzyło od czasu poprzedniej zbiórki. (15 min.)
  3. Wprowadzenie do tematu zbiórki – pogadanka na temat genezy musztry, po co harcerze uczą się musztry, jakie ma ona zastosowanie, przywołanie przykładów ze spotkań z innymi harcerzami w których braliśmy udział (5 min.)
  4. Przećwiczenie ustawiania się w szeregu (wzdłuż ściany lub ławki gimnastycznej) i wykonywania komend „baczność” i „spocznij” (powtórzenie)
  5. Nauka robienia zwrotów w lewo i prawo, najpierw według słownego opisu, potem korygowanie i bezpośrednia prezentacja tym, którzy nie zrozumieli.
  6. Nauka wykonywania komendy „naprzód marsz”  i marszu w szeregu (na komendę „naprzód” każdy kładzie rękę na ramieniu poprzednika, na początku kolumny musi stać słabo widzący lub niewidomy o bardzo dobrej orientacji)

(punkty 4, 5, 6 łącznie 20 minut)

  1.  Zabawa „granat” (wskazana osoba musi się doczołgać  lub przejść na kolanach do rzuconego „granatu” – paczki chusteczek)
  2. Zakończenie zbiórki – krąg*  (punkty 7 i 8 łącznie 15 minut)

*Jak ustawiam niewidomych harcerzy w kręgu?

1 – każę  drużynie ustawić się w szeregu (wzdłuż czegoś – ściany, ławki, krawężnika, deski itp.)

2 – wszyscy w szeregu łapią się za ręce

3 – pierwsza i ostatnia osoba w szeregu podchodzą do mnie „ciągnąc” pozostałych i łapią mnie za ręce

4 – gdy już wszyscy stoją w kole trzymając się za ręce, mogę skorygować ustawienie całości, każąc przesuwać się poszczególnym osobom w przód, tył , prawo lub lewo

5 – gdy już stoimy w wyrównanym kole puszczamy ręce i wiążemy krąg

Agnieszka Węgrzycka - drużynowa 365 WDH z hufca Warszawa-Żoliborz