To może mały handelek?

Archiwum / 01.07.2007

Wybrany obrazPodczas tego wybitnie skautowego, międzynarodowego lata niejedną drużynę czeka zderzenie z obcymi, często odmiennymi kulturami. Proponujemy gry, które pomogą kształtować w wędrownikach otwarcie na świat i zwrócić ich uwagę na problemy, z jakimi się boryka.

 

 

GRA 1 – ALABATROS

Cel: uwrażliwienie uczestników na odmienność innych kultur
Uczestnicy: 4 osoby prowadzące + ok. 5-20 uczestników

 

Opis:

Cztery osoby ( 2 kobiety – Alabatroski, 2 mężczyzn – Alabatrosów) – przedstawiciele kultury Alabatros – wprowadzają pozostałych uczestników w swój świat.  Wyróżniają się oni szatami z prześcieradeł (mogą być narzucone na zwykłe ubranie). Tubylcy przez cały czas trwania gry wydają z siebie tylko 3 rodzaje odgłosów: dezaprobaty, zadowolenia i zwrócenia na siebie uwagi (uzgodnione wcześniej). Nie mogą używać słów!

 

Uczestnicy są pojedynczo wprowadzani przez Alabatroski do pomieszczenia, w którym dwaj Alabatrosi siedzą na krzesłach (w kręgu są ustawione krzesła w takiej ilości, ilu jest mężczyzn, pomiędzy nimi są spore odstępy, miejsce do siedzenia dla kobiet). Alabatroski bez użycia słów muszą dać znać pozostałym kobietom, ze muszą zdjąć buty oraz siąść na podłodze. Mężczyznom z kolei nie wolno zdjąć butów, muszą usiąść na krzesłach.

 

Przez tubylców są wykonywane kolejno następujące czynności:

– Alabatroski witają po kolei wszystkie kobiety w następujący sposób: każą im wstać, klękają i pochylają się do ich stóp oraz każą z powrotem usiąść.
– Alabatroski podają mężczyznom wodę w miseczce, aby obmyli sobie koniuszki palców.
– Alabatroski podają mężczyznom bezpośrednio do ust jedzenie (np. po jednym płatku kukurydzianym dla każdego)
– a następnie podchodzą kolejno do wszystkich kobiet częstując je płatkami (kobiety biorą płatki do rąk a następnie jedzą).
– W międzyczasie Alabatrosi co parę chwil, dotykając swoją ręką głowy siedzącej koło nich kobiety, pochylają ją ku ziemi tak, aby kobieta musiała się pochylić do podłogi.
– Tubylcy przez cały czas trwania gry wydają z siebie tylko 3 rodzaje odgłosów: dezaprobaty, zadowolenia i zwrócenia na siebie uwagi.

 

Po demonstracji wymienionych wyżej czynności następuje koniec gry. Należy wtedy rozpocząć dyskusję na temat obserwacji uczestników, ich odczuć, przypuszczeń, co do znaczenia poszczególnych prezentowanych elementów. Na koniec należy uczestnikom przeczytać opis wyjaśniający kulturę Alabatros.

 

Wyjaśnienie kultury /czytane uczestnikom po zakończeniu gry/

Ludzie w tej kulturze są spokojni, nastawieni pokojowo, tolerancyjni. Porozumiewają się telepatycznie. Wydają z siebie tylko 3 rodzaje odgłosów: dezaprobaty, zadowolenia i zwrócenia na siebie uwagi.

Kobiety w kulturze Alabatros są uświęcone – rodzą dzieci. Ziemia i wszelkie produkty od niej pochodzące (np. pokarm) także są święte. Kobiety jako jedyne mogą bezpośrednio dotykać ziemi. Tylko one mogą siedzieć na ziemi, chodzić bez butów. Najwyżej cenioną kobietą w grupie jest ta, która ma największy rozmiar stopy, gdyż największa powierzchnią może dotykać ziemi – jest ona szczególnie wielbiona.

 

Mężczyznom nie dane jest doświadczać takiej łaski. Muszą chodzić w butach oraz siedzieć na krzesłach, aby nie stykać się z ziemią.

Nie mogą także dotykać rękami jedzenia, gdyż  pochodzi ono od ziemi i jest uświęcone. Aby jeść, muszą  być karmieni przez kobiety, które podają im jedzenie bezpośrednio do buzi. Mężczyźni jako pierwsi spożywają jedzenie, aby być pewnym, że nie jest ono zatrute. Dopiero potem mogą jeść kobiety.

Podczas kiedy mężczyźni siedzą na krzesłach, kobiety siedzą na klęczkach na ziemi obok nich. Obowiązkiem mężczyzn jest zapewnienie kobietom bezpieczeństwa oraz przypominanie im o ich uświęceniu poprzez skłanianie ich głów ku ziemi, aby mogły zaznać świętej energii.

 

GRA 2 – WORLD TRADE

Cel: pokazanie uczestnikom mechanizmów rynku światowego oraz faktu, jak to może wpływać na światowy pokój.
Czas: 1,5- 2 godz.
Uczestnicy: 15-32 osób

Potrzebne rekwizyty:
duże pomieszczenie z siedmioma stołami (stanowiskami), bądź mniejsze pomieszczenie z miejscem dla 7 grup,
2 cyrkle,
białe kartki papieru A4,
2 kartki papieru o kolorze innym niż biały (najlepiej żółtego),
banknoty o wartości 250.000,
14 ołówków,
4 pary nożyczek,
4 linijki,
2 ekierki,
2 kleje

 

Prowadzący grę powinien mieć trochę dodatkowych materiałów (ukrytych!).

 

Uczestnicy:

Uczestnicy są podzieleni na 6 grup, każda grupa reprezentuje inny kraj.

Nr grupy Ilość uczestników Zestaw zasobów Możliwe kraje
1 i 2 2-3 A Wielka Brytania, USA, Niemcy, Francja
3 i 4 5-6 B Indie, Peru, Brazylia, Tajlandia
5 i 6 6-7 C Tanzania, Kenia, Ghana, Somalia

 

Zestawy zasobów

A B C
2 pary nożyczek 10 kartek białego papieru 4 kartki papieru
2 linijki 1 kartka papieru innego koloru 2 banknoty
1 cyrkiel 2 banknoty 2 ołówki
1 ekierka  
1 klej  
1 kartka białego papieru  
6 banknotów  
4 ołówki  
1 kartka papieru innego koloru  

Prowadzący grę

Prowadzący reprezentuje Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ), jest bezstronny, interweniuje w przypadku sporów, itp. Jest odpowiedzialny za wprowadzenie uczestników w zasady gry. Jest odpowiedzialny za interesujące komentarze do sytuacji na rynku.

 

Bank Światowy

Drugi prowadzący – bankier Banku Światowego – rejestruje dobra wyprodukowane przez państwa (jest sugerowane, aby używać programu Excel). Bankier kupuje dobra wyprodukowane przez państwa, przyjmuje jednak tylko takie dobra, które mają dokładnie taki kształt i wymiary jak podane we wzorze oraz są wycięte nożyczkami. Bank Światowy operuje tylko banknotami o jednym nominale (np. 250.000 – to zależy od wysokości wymyślonych cen za dobra; w tym przypadku ceny mogą wynosić np. 10.000 – 100.000).

 

Dobra

Dobra, które mogą produkować kraje to figury o różnych kształtach (trójkąty, prostokąty, koła, półkola itp.), których wzory są narysowane na ogólnodostępnej tablicy. Każdy może podejść do tablicy i zdjąć wzór, aby rozpocząć produkcję danego dobra z papieru, który posiada. Ważne, aby nie pozwolić uczestnikom odrysowywać dokładnie kształtów. Mogą jedynie zdejmować miarę.

 

Początek gry

Reguły gry są następujące:
– Celem każdego kraju jest zarobienie jak największej ilości pieniędzy.
– Pieniądze zarabia się poprzez produkcję dóbr z zasobów otrzymanych na początku gry oraz tych dostępnych na światowym rynku.
– Zaakceptowane zostaną tylko te dobra, które maja perfekcyjny kształt i odpowiednie wymiary ( wg podanego wzoru).
– Dobra musza być dostarczone na rynek światowy w ilości przynajmniej 5, aby zo
stały zaakceptowane.

 

Należy podzielić uczestników na grupy reprezentujące odpowiednie kraje oraz wyposażyć ich w ich zasoby, które powinny być dostarczone w kopercie bądź nieprzezroczystej torebce, aby kraje nie były świadome zasobów, jakimi dysponują pozostałe.

Po ogłoszeniu „produkcja może ruszyć” początkowo będzie sporo zamieszania. Wysoko rozwinięte kraje najprawdopodobniej natychmiast ruszą z produkcją, natomiast szybko wyczerpią im się zasoby papieru. Inne kraje będą pytać o nożyczki. Prowadzący nie może ulec pokusie podpowiedzi, może tylko powtarzać zasady gry. Po paru minutach grupy zaczną się rozglądać, zaczynać handlowanie między sobą surowcami (kratkami) lub narzędziami (nożyczkami, linijkami itp.), ale inicjatywa powinna wypłynąć od nich, nie od osoby prowadzącej.

 

Zamiany w cenach rynkowych

Podczas gry osoba prowadząca może zmieniać cenę rynkowa poszczególnych dóbr (kształtów). Jeśli produkcja jednego rodzaju dobra jest wysoka, jego cena może spaść. Ważne, aby wszystkie państwa były poinformowane o nowych cenach.

 

Wzrost dostawy zasobów oraz technologii

Prowadzący (ONZ) może dostarczyć dodatkową porcje surowców naturalnych jednemu, bądź dwóm krajom. Powinien wtedy oświadczyć wszystkim pozostałym, że w tych krajach zostały odkryte nowe zasoby danych surowców.

Prowadzący może też zaproponować jednemu z krajów mniej uprzywilejowanych (rozwijających się) układ, jak np. danie im nożyczek  w zamian za 30% sumy, którą uda im się zarobić na sprzedaży dóbr Bankowi Światowemu.

 

Użycie żółtej kartki (bądź koloru innego niż białego)

2 kraje otrzymały kartkę koloru innego niż białego, lecz nie wiedzą do czego ona służy.

Prowadzący podczas trwania gry posyła dyskretnie wiadomość do dwóch najbardziej rozwiniętych krajów o tym, że jeżeli na swoich produktach przykleją kwadrat 1cm x 1cm wycięty z kartki o kolorze innym niż biały, dostaną specjalny bonus (za dany produkt dostaną 3x większa kwotę pieniędzy).

Zasoby są rozłożone nierównomiernie, kraje początkowo nie zdają sobie sprawy z ich wartości. Kraje początkowo operujące niskimi cenami mogą później mieć wysokie zyski.

 

Zakończenie gry

Jeśli gra przebiega zgodnie z planem, stanie się jasne, ze całe zasady gry są niezbilansowane od samego początku- nierówne rozłożenie zasobów. Niektóre kraje bardzo silenie odczują ta niesprawiedliwość.

Po zakończeniu gry, należy podliczyć zyski każdego kraju oraz ogłosić zwycięzcę.

Można zacząć dyskusję pytając czy ktoś poczuł, ze coś było nie w porządku/ niesprawiedliwe. Jeśli jakieś kraje mają wobec siebie zastrzeżenia, kłócą się, poproś o wyjaśnienie ich działań. 

Ta gra stara się odzwierciedlić struktury, działania a także często niesprawiedliwość w realnym świecie.

 

GRA 3 – CULTURAL AWARENESS ROLES

Zadaniem uczestników jest, wcielając się w role opisane poniżej, zbudować wieżę ze śniegu (może to być igloo, szałas, zamek z piasku, czy co tylko Wam przyjdzie do głowy). Po zakończeniu zadania porozmawiajcie o funkcjonowaniu stereotypów, o tym jak wpłynęły one na Waszą współpracę i jaki jest ich wpływ na kontakty międzyludzkie. Opisy ról przytaczamy w języku angielskim, potraktujcie to jako językową wprawkę przed wakacyjnymi wyprawami.

 

Construction Master General

You are working with a team of international builders on a foreign construction project (funded by the Slovakian Scout & Guide Association).  Your task is to build a tower of snow, as high as possible in thirty minutes from when you are told.

 

You should consider the characteristics of your builder’s nationality when working with them to achieve the best result.

 

African

You are working in an international construction team, and your task will be given to you by your construction master. This construction master will dictate how you work with your team and what you will do on the project.

When working on this project, you should take in to account the following stereotypes typical of someone from your country:
• Sings whilst working
• Is easy to irritate
• Argues all the time
• Careless and scruffy
• Childish and indecisive
• Would love to spend hours on debating everything

 

Indian

You are working in an international construction team, and your task will be given to you by your construction master. This construction master will dictate how you work with your team and what you will do on the project.

When working on this project, you should take in to account the following stereotypes typical of someone from your country:
• Mediates or practices yoga
• Prays to god often
• Speaks with a strong, difficult to understand accent
• Aggressive speech
• Uses only the right hand for all activities for this
• Has all the time in the world

 

American

You are working in an international construction team, and your task will be given to you by your construction master. This construction master will dictate how you work with your team and what you will do on the project.

When working on this project, you should take in to account the following stereotypes typical of someone from your country:
• Belches, yawns and chews gum all the time
• Works quickly  and effectively but is not interested in the result or quality of the result
• Speaks loud and fast
• Arrogant
• There is only one way of doing a task, and that is the American way

 

Eskimo
You are working in an international construction team, and your task will be given to you by your construction master. This construction master will dictate how you work with your team and what you will do on the project.

When working on this project, you should take in to account the following stereotypes typical of someone from your country:
• Always hungry (therefore searches for food)
• Smiles all the time
• Uses broken language (i.e. misses words out)
• Lazy
• Chant before they work

 

Chinese

You are working in an international construction team, and your task will be given to you by your construction master. This construction master will dictate how you work with your team and what you will do on the project.

When working on this project, you should take in to account the following stereotypes typical of someone from your country:
• Does not talk, does not argue
• Very humble
• Very quick worker, but always fussing running to and fro
• Has a high opinion of Chairman Mao (head of China) – everything he says is amazing, he is the most amazing person in the world
• Is fond of doing physical exercise, anywhere possible
• When speaks, nobody can understand them.

 

GRA 4 – OXFAM SOCCER GAME

Jak podczas gry na boisku tłumaczyć zawiłości handlu światowego? – Sprawdź:

http://www.fairtradesports.com/wp-content/images/pdfs/OxfamSoccerGame.pdf

 

Pomysłów dostarczyła: phm. Joanna Nestorowicz