Planszówki warte świeczki

Na Tropie Kultury / Agnieszka Pawlik / 28.10.2017

Mając wybór: szachy, Monopoly czy Scrabble, na co się zdecydujesz? Spokojnie, mamy dla ciebie też inne możliwości. Nieśmiertelna klasyka vs zaskakujące nowości. Wybierz sam.

W dzieciństwie chyba każdy z nas grał w klasyki typu Grzybobranie, czy Wyścig konny. Takie gry uczyły nas podstaw planowania, ale w dużej mierze były bardzo losowe, więc często to nie nasz spryt decydował o wygranej, tylko łut szczęścia. XXI wiek przyniósł nam prawdziwy rozkwit branży wydawniczej gier planszowych i nie musimy się więcej obawiać bycia skazanymi na dożywotnią grę w Eurobusiness.

Nie musimy być skazanymi na dożywotnią grę w Eurobusiness

Planszówki stanowią doskonałą alternatywę dla komputera czy nowych mediów ponieważ wymagają nawiązywania relacji między graczami. Pomagają także w rozwijaniu takich umiejętności jak spostrzegawczość, logiczne myślenie, kreatywność, umiejętność przewidywania, a także (szczególnie w przypadku dzieci) uczą jak przegrywać oraz wygrywać. Wszystko zależy od tego, jaką grę wybierzemy.

Oczywiście sama gra planszowa może być świetnym pomysłem na zajęcia podczas biwaku, zbiórki wędrowniczej czy jako dodatek do wieczornych śpiewanek podczas różnego typu rajdów czy wyjazdów. Planszówki zostały tak dobrane, by znalazło się wśród nich coś zarówno dla wytrawnych graczy, jak i dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z grami planszowymi.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat takich gier planszowych jak Szachy, Scrabble, Monopoly, a także Dixit, Neuroshima Hex:Duel oraz Small World, odsyłam was do artykułu Coś o grach… ale planszowych.

7 cudów świata (Seven Wonders)

Wydawca: Rebel
Ilość graczy: 2-7 (po dołączeniu dodatku “Miasta” 8)
Czas rozgrywki: ok 30 min

Potrafisz planować? Lubisz kombinować? Szukasz gry, która wciągnie Cię bez reszty? Wybierz 7 cudów świata.

To absolutna klasyka wśród gier planszowych. 7 cudów świata łączy w sobie prostotę zasad oraz niesamowity klimat. Podczas gry wcielamy się w rolę władcy jednego ze znanych starożytnych miast. Naszym celem jest rozbudować je tak by osiągnąć jak największe korzyści na polu militarnym, kulturowym, handlowym czy naukowym oraz budować tytułowe cuda świata starożytnego. Mimo bardzo prostych zasad, gra posiada wysoki współczynnik regrywalności (nawet grając kilka razy tym samym miastem stosunkowo łatwo można stworzyć nową strategię). Serdecznie polecam.

Carcassonne

Wydawca: Bard
Ilość graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 30-45 min

Lubisz puzzle? Masz rozwiniętą umiejętność widzenia przestrzennego? Jesteś kreatywny? Wybierz Carcassonne.

Carcassonne jest grą, w której zadaniem graczy jest odpowiednie dokładanie nowych elementów planszy. Następnie należy rozłożyć pionki na poszczególnych elementach krajobrazu tak, aby zagospodarować go w najwyżej punktowany sposób. Pionki mogą pełnić funkcje rycerzy, jeśli stoją w zamku, rozbójników – gdy znajdują się na drogach, rolników – jeżeli stoją na polach lub zakonników, gdy są w klasztorach.

Martwa zima: Gra rozdroży

Wydawca: CUBE
Ilość graczy: 2-5
Czas rozgrywki: ok 100 min

Troszkę dłuższa gra w klimacie RPG, idealna dla bardziej wymagających graczy.

Epidemia zombie już wybuchła, a wy jako szefowie grup ocaleńców musicie ze sobą współpracować, aby wasz obóz przetrwał inwazję. Nie jest to jednak proste, każdy z was ma do zrealizowania własne cele, które niekoniecznie będą zgodne z celami reszty kolonii.

Martwa zima jest przede wszystkim bardzo ładnie wydana, klimat czuć w niej już po otwarciu pudełka. Jednocześnie nie jest naiwna i zmusza do myślenia, choćby o tym, jakie rozwiązanie jest najbardziej optymalne na danym etapie rozgrywki. Jest to o tyle ważne, że poza celem głównym scenariusza każdy gracz posiada własny cel postaci (na osobnej karcie), a dopiero zrealizowanie ich wszystkich pozwala wygrać. Jest to ciekawe rozwiązanie które oznacza, że nawet jeśli cel scenariusza zostanie zrealizowany nie będzie to jednoznaczne z wygraną wszystkich graczy. Ponadto twórcy gry przygotowali dodatkowy tryb, gdzie występują karty celu wymagające, by kolonia przegrała (tzw. karty zdrajcy).

P.S. Jeśli chcecie wzmocnić klimat polecam włączyć podczas rozgrywki ścieżkę dźwiękową z The walking dead.

Red 7

Wydawca: Lucrum Games
Ilość graczy: 2-4
Czas rozgrywki:  ok 10 min

Szukasz prostej i szybkiej gry wymagającej skupienia i kombinowania? Wybierz Red 7.

Zasady gry są bardzo proste. Jest to gra karciana i kto pod koniec kolejki nie wygra – odpada z rozgrywki.

Jak to zrobić, aby zostać w grze? Poza kartami trzymanymi w ręce gracz buduje tzw. paletę tworzoną przez odkryte karty położone przed nim. Aby wygrywać, należy odpowiednio rozbudowywać paletę lub zmieniać zasadę przyznawania punktów (istnieje siedem reguł wśród których znajdziemy np. kolejne liczby, liczby parzyste lub liczby poniżej 4). W swojej turze gracz może rozbudować paletę, zmienić panującą zasadę lub wykonać obie te czynności.

Na początku brzmi to dość mgliście, ale karty są podpisane w taki sposób, że nawet bez instrukcji dacie sobie radę.

Avalon: Rycerze króla Artura

Wydawca: Portal Games
Ilość graczy: 5-10
Czas rozgrywki: ok 30 min (ale nie znam nikogo, kto grałby tylko jedną partię)

Czy są tu jacyś fani Mafii lub Ktulu? Takim osobom Avalon z pewnością przypadnie do gustu.

W Avalonie wcielamy się w rolę rycerzy Okrągłego Stołu zrzeszonych w dwóch konkurencyjnych frakcjach (sojusznicy Artura oraz poplecznicy Mordreda). Zadaniem graczy jest wybór drużyn, które mają uczestniczyć w poszczególnych misjach tak, aby pozostali nie domyślili się, do której frakcji należą przeciwnicy.

Gra jest idealna na biwaki i zloty. Po pierwsze, może w niej uczestniczyć aż do 10 osób, po drugie, ma doskonały klimat. Całość rozgrywki opiera się na rozmowach między uczestnikami i próbach ustalenia, komu można ufać. Wywołuje to wiele emocji oraz zabawnych sytuacji.

Tajniacy

Wydawca: Rebel
Ilość graczy: 2-8
Czas rozgrywki: ok 10 min

Lubisz mówić? Potrafisz znajdować niecodzienne połączenia pomiędzy pojęciami?

Gracze są podzieleni na dwie drużyny, a każda z nich wybiera swojego reprezentanta, który poznaje kryptonimy tajniaków (kryptonimy leżą na stole). Zadaniem drużyny jest odkrycie agentów przeciwnej strony, nim zrobią to przeciwnicy. Trudność polega na tym, że reprezentant może opisać znanych mu agentów tylko za pomocą liczby (ilości tajniaków skrytych pod hasłem) oraz jednego słowa np. dwa bitwa (drużyna może domyślić się, że pseudonimy to np. miecz, zbroja lub tarcza). Niestety wśród agentów znajduje się agent specjalny – drużyna, która go odkryje natychmiast przegrywa.

Gra jest bardzo prosta i przede wszystkim mała (co jest szczególnie korzystne, jeśli szuka się czegoś odpowiedniego na biwaki czy rajdy).

Splendor

Wydawca: Rebel
Ilość graczy: 2-4
Czas rozgrywki: ok 30 min

Chcesz zagrać w prostą grę ekonomiczną, która zapadnie ci w pamięć?

Gra jest bardzo prosta. Wcielając się w rolę kupców sprowadzających kamienie szlachetne, poprzez kolejne wyprawy (zakup kart za znaczniki) rozbudowujemy stopniowo swoją sieć wpływów (wizyty arystokratów) i zdobywamy jak najwięcej punktów splendoru. Kto pierwszy zdobędzie 15, wygrywa.

Splendor sprawdzi się zarówno wśród nowych, jak i bardziej doświadczonych graczy. Ponadto, gra posiada bardzo ładną szatę graficzną.

Oczywiście samych gier jest o wiele więcej, a te zaprezentowane w powyższym zestawieniu to tylko namiastka i szczerze zachęcam, abyście sami odkryli, jakie ich rodzaje najbardziej wam odpowiadają.

Agnieszka Pawlik - zastępczyni Namiestnika Starszoharcerskiego w Hufcu Beskidzkim. Mieszka w Bielsku-Białej, a studiuje w Katowicach. Uwielbia podróżować, czytać książki i zastanawiać się dlaczego ludzie nie oglądają wartościowych filmów oraz seriali, a przede wszystkim odkrywać jak najwięcej z otaczającego ją świata.

  • Marqzie

    Szkoda ze niektorzy stawiaja szachy wsrod planszowek, ale no coz… byc moze trzeba w nich osiagnac pewien poziom, zeby zrozumiec moj post na ten temat teraz.