Planszówki na zbiórce
Chcesz wykorzystać planszówki w trakcie zbiórki? Myślisz, że przygotowanie jej zabierze Ci mnóstwo czasu? Spokojnie. Oto przykłady gotowych gier idealnych na zbiórkę drużyny.
Monopoly, Wsiąść do pociągu, Scrabble, Szachy czy Talisman. Można wymienić wiele gier planszowych, które łatwo zaadaptować do potrzeb zbiórki harcerskiej. Nie wszystkie kosztują majątek, a do tego Centralny Bank Pomysłów stopniowo wzbogaca się o nowe treści, także te planszówkowe. Bez względu na to, czy chcesz przygotować zajęcia na temat zrównoważonego rozwoju, skautingu na świecie, tego jak prowadzić zastęp, jak napisać dobrą próbę na stopień – możesz znaleźć grę planszową, która ułatwi przybliżenie tej tematyki. Wystarczy tylko poszukać.
Głównymi zaletami gier planszowych jest to, że pozwalają na zacieśnianie więzi społecznych oraz uczą spędzania wolnego czasu z dala od komputera i telewizora. W zależności od mechaniki mogą rozwijać spostrzegawczość, pamięć, kreatywność, zdolności logicznego lub strategicznego myślenia. Oto przykłady kilku gier, które można wykorzystać w pracy śródrocznej w drużynie.
Znaj znak
Autor: Instytut Pamięci Narodowej
Czas gry: ok. 15 min
Liczba graczy: 2-8
Znaj znak to gra edukacyjna, która rozwija spostrzegawczość, a także zwiększa wiedzę gracza na temat historii Polski. Mechaniką działania przypomina Dobble oraz Memory. Co ważne, do gry są dołączone plansze, na których znajdują się najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych wydarzeń historycznych.
Mali powstańcy: Warszawa 1944
Autor: Filip Miłuński
Czas gry: 30-60 min
Liczba graczy: 2-4
Gra przenosi nas do Warszawy roku 1944. Wcielając się w rolę łączników oraz członków Harcerskiej Poczty Polowej, gracze muszą przenosić meldunki unikając jednocześnie patroli niemieckich.
Gry z Centralnego Banku Pomysłów:
Autor: Olga Wazowska
Czas gry: ok. 80 min
Liczba graczy: 2-6
Wiedza na temat ruchu skautowego jest czymś, co można przekazać na tysiące różnych sposobów. Jednym z nich może być gra planszowa: DMB –Wiedza o skautingu. Została przygotowana z okazji Dnia Myśli Braterskiej i dzięki niej możemy dowiedzieć się o początkach ruchu skautowego na świecie, najważniejszych datach, symbolice WOSM i WAGGGS oraz największych zlotach skautowych.
Autor: WOSM (tłum. Gracja Bober)
Czas gry: 60 min
Liczba graczy: 2-5 (grają całe zastępy)
Jeśli szukasz gry, która przybliży temat podziału ról w zastępie czy dostarczy pomysłów do tworzenia obrzędowości, to Potyczki zastępów są pozycją dla ciebie. Sama gra jest zmodyfikowaną wersją planszówki Patrol System przygotowanej przez WOSM. Istotne jest to, że całość została dostosowana do realiów ZHP.
Oczywiście tę i poprzednią propozycję najlepiej wykorzystać jako odświeżenie wiedzy, albo przekazanie jej osobom, które nigdy wcześniej w harcerstwie nie były i pojawiły się w drużynie po naborze.
Autor: Lucyna Czechowska
Czas gry: 90 min
Liczba graczy: 4-12
Gra jest co prawda opisana jako narzędzie, które należy wykorzystać podczas kursu drużynowych wędrowniczych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać ją w innych warunkach. Można w nią z powodzeniem zagrać także z członkami rady drużyny oraz starszymi wędrownikami przede wszystkim w ramach przypomnienia podstaw metodycznych. Sama gra dotyka nie tylko tematyki obrzędowości w drużynie wędrowniczej, ale także pozwala na utrwalenie wiedzy na temat sprawności mistrzowskich oraz uprawnień czy też tego, o czym należy pamiętać podczas rozpisywania prób na HO, HR oraz przewodnikowskiej.
Autor: Lucyna Czechowska
Czas gry: 120 min
Liczba graczy: 4-12
Jeśli jako drużynowy wędrowniczy szukasz sposobu na proste i klarowne wyjaśnienie, czym jest wszechstronny rozwój oraz jak dbać o niego w życiu codziennym – ta gra jest dla ciebie. Co ciekawe, w bardzo jasny sposób pokazuje, że próby na stopnie powinny pomagać w realizacji celów także poza harcerskich, a nie utrudniać nam codzienne życie.
Warto pamiętać o tym, że w spisie sprawności można znaleźć takie, które mogą wam pomóc w rozwijaniu zainteresowań wokół gier. Tymi sprawnościami są: młody strateg, strateg oraz trzy kości.
Ponadto ZHP stworzyło w 2015 roku poradnik na temat tworzenia gier planszowych Wejdź do gry, czyli 36 kroków do stworzenia dydaktycznej harcerskiej gry stolikowej. Dzięki poradnikowi, jak sama nazwa wskazuje, można stworzyć własną planszówkę.
Agnieszka Pawlik - aktualnie zastępczyni Namiestnika Starszoharcerskiego w Hufcu Beskidzkim. Mieszka w Bielsku-Białej, a studiuje w Katowicach. Uwielbia podróżować, czytać książki i zastanawiać się dlaczego ludzie nie oglądają wartościowych filmów oraz seriali, a przede wszystkim odkrywać jak najwięcej z otaczającego ją świata.